default-logo

Între ziare și cărți. Liber-profesionism creativ în Germania și România

Cum e să fii ziarist liber-profesionist în Germania și în România? Cum e să fii jurnalist comunitar, în diaspora? Cum e să faci un ziar tipărit și să intri în datorii? Cum e să vrei, contra curentului mainstream, să îți exprimi adevărul tău, necenzurat?

La aceste întrebări am încercat să răspund, din perspectiva mea, în cartea FREELANCER. Despre maidanezii presei (Ed. TotalPublishing, București, 2021, 356 pag.). În completarea reperelor teoretice despre jurnalismul freelance, a experiențelor personale și ale altor colegi de breaslă, în lumea unei a patra puteri în stat mereu în schimbare, cartea aduce în atenția publicului 17 interviuri relevante cu personalități publice, ziariști de investigație și specialiști din diverse domenii, aflați în țară sau peste hotare.

Pe coperta cărții, jurnalistul Emil Hurezeanu remarcă: „Dani Rockhoff este o specie rară de jurnalist și scriitor. Scrie cu pasiune și o necontenită febrilitate despre româncele si românii din Diaspora. A trăit 2o de ani în Germania și cunoaște bine România. Din cele două experiențe încrucișate, organic asimilate, ale cunoașterii și empatiei cumpănite, a reușit  să panorameze, de-a lungul anilor, un spectru bogat și complicat de bucurii, probleme, satisfacții, amăgiri, nemulțumiri ale compatrioților noștri care și-au căutat norocul în alte zări. De voie, de nevoie.

Ei sunt protagoniștii unei noi istorii a „României de dincolo”, iar Dani Rockhoff e unul din puținii ei cronicari plauzibili. Dani Rockhoff scrie exact și nuanțat despre această Românie de departe și de aproape, concrescută, în care mulți trăiesc dar, îndeosebi acasă, puțini o înțeleg cu adevărat. ”

Iar în prefață, vicepreședinta filialei Arad a UZPR, Lavinia Betea, scrie:  „Am primit manuscrisul acestei cărți, într-o zi la amiază. Cu intenția unei evaluări asupra lecturii, l-am deschis seara. N-am mai închis documentul electronic, până la punctul final al autoarei. Atât de tare m-a prins aventura trăită de  Dani Rockhoff în decursul unor decenii de jurnalism  practicat cu talent, patimă și credință,  în diverse  genuri și locuri, cu mijloace tot mai tehnologizate și riscuri tot mai frapante.

Parcursul ei conturează o excepțională biografie de femeie contemporană – talentată, curajoasă, fermecătoare, inovatoare și cultivată (ordinea enumerării acestor calități fiind absolut aleatorie). Și, deopotrivă, o inedită istorie a mass-mediei recente (înțelegând prin aceasta ultimii treizeci de ani). O media evoluând, sub raportul clasicelor ziare, radioului și televiziunii, în formele exotice ale văzut-nevăzutelor virtuale.

Scrisă cu incontestabil talent literar, în stilul alert al ziaristului obișnuit cu presiunea reținerii cititorului tot mai disputat de furnizorii media și social-media,  FREELANCER. Despre maidanezii presei înseamnă mai mult decât o frumoasă carte memorialistică. Este relatarea unui „spectator angajat”, cum numește Raymond Aron această prețioasă categorie a martorilor care intervin în evenimente notabile din istoria comunităților. Căci Dani Rockhoff e „spectator angajat” al trecerii granițelor: dintre regimuri politice, dintre presa locală și cea comunitară, dintre tiparul clasic și mediul virtual, dintre jurnalism și literatură, dintre emigrare și repatriere”.

Iată și un fragment din prologul scris de mine, la carte:

„Cea mai frapantă relatare pe care am auzit-o la  London School of Journalism a fost cea a unui  ziarist care trimitea corespondenţe de presă din zone calamitate şi de război. Acesta povestea, lăsându-ne cu gura căscată, despre cât de aventuroasă, dar şi de ingrată e activitatea de jurnalist freelance, adică pe cont propriu. Cum te solicită mari publicații să le furnizezi contacte şi oameni de încredere la faţa locului, pentru a obține ştiri fierbinți. Cum îşi trimit apoi oamenii proprii, care îţi fură know-how-ul şi sunt plătiţi înzecit.

Cum aceşti ziarişti cu ştaif, veniţi direct din redacţii, n-au altă grijă decât să facă tiraj. Iar pentru conaţionalii care citesc presa la micul dejun, priorităţile sunt cu totul altele, amuzamentul sau compasiunea lor fiind trezite de te miri ce.

Povestea freelancer-ului „de calamităţi şi de război“ era impresionantă şi tristă, când nu era de râs. În ea se concentra toată esenţa unei lumi crude, nepăsătoare faţă de ceea ce nu înţelegea, nu se afla în proximitatea sa, cu care nu putea empatiza decât de formă. Esența unei lumi superficiale, lacome de can-canuri, cu un interes public tot mai pronunțat, pentru curiozități și senzațional.

În această lume, ziariștii liber-profesioniști își duc lupta pentru supraviețuire ca niște câini fără stăpân, care aleargă in libertate, dar și încolțiți de dulăi. Ei sunt maidanezii presei. Un astfel de maidanez sunt și eu. ”

Trecând în registrul ceva mai serios, sunt absolventă a Facultății de Filologie a Universității Babeș-Bolyai, din Cluj-Napoca. În anul 1990, am emigrat în Germania, unde am lucrat la firme germane și concerne internaționale. După absolvirea Școlii de Jurnalism la Londra, am publicat în ziare și reviste tipărite și online din Germania, UK, România și Danemarca, fiind o vreme corespondentă la Radio BBC. De peste 17 ani, sunt corespondentă de presă în Germania și România a site-ului de știri, Hotnews.ro.

Din 2001, până în anul 2017, am fost membră a Uniunii Jurnaliștilor din Marea Britanie (NUJ UK) și a International Federation of Journalists (Bruxelles). Din anul 2020 sunt membră a Uniunii Scriitorilor și a Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România. Din partea UZPR am primit, în luna iunie 2021, Distincția pentru Profesionalism în Jurnalism.

Ca autoare, mi-au fost publicate trei volume de proză – Căpșunarii. Povestiri (Humanitas, 2013), romanele Iubita mea Mercedes, Dezmoșteniții. O poveste despre bani – și volumul de versuri, InterZis (TotalPublishing, București – 2018, resp. 2019).

Sunt prezentă în volumul colectiv ale UZPR, filiala Arad (Jurnaliști arădeni, selfie – coord. Lavinia Betea și Vasile Filip, ed. Gutenberg Univers, 2022), cu contribuția Despre jurnalismul liber-profesionist în Germania și în România.

Mai sunt prezentă în volumele colective ale Uniunii Scriitorilor din România, filiala Cluj: Scriitorul și Lumea, Autoportrete în oglindă, Petrecere cu stil (ed. Școala Ardeleană, 2021, resp. 2022).

În cadrul ultimei antologii, cu textul Un clapon la Frankfurt am revenit la stilul povestirii-reportaj. Acesta se pare că îmi va marca în mod recurent relaționarea la scris și duplicitatea anunțată în titlul acestui mini-portret: între ziare și cărți.

 

Dani Rockhoff / UZPR Arad

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*