◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro23.04.2024

„Sub steaua lui Omar Khayyam”/ Lică Pavel

Mereu despre iubire… 

Conceput din profunda prețuire față de cel menționat în titlu și cu respectarea condițiilor pro­zodice specifice, volumul de rubaiate „Sub steaua lui Omar Khayyam”, având semnătura mult premiatului autor Lică Pavel, se gravează liric pe o paralelă pornită din ideea de iubire: cea pămân­teană, față de femeie, și cea a sufletului, cu fața spre cer, față de Dumnezeu.

Practic, această temă este repetată până la ob­sesie, textele bine structurate și echilibrate, adu­când la suprafață o poetică cerebrală, puțin interi­orizată, dar cu o anumită tentă filosofică existen­țialistă: declarațiile sunt directe, iar exclamațiile fiind, de fapt, convingeri, fără de tăgadă, ale au­torului.

Păstrându-și sufletul mereu deschis și completând cu un umor discret, autorul dezvoltă partea pământeană a ideii de iubire concepând o triadă formată din femeie, iubire și vin. Astfel, impregnează prin cuvânt – „Poetul își sădește iubirea-n manuscrise!” (Parfumul strâns în cupa femeilor din vise, p. 18) – o stare pe care o transmite în vederea stabilirii unei direcții proprii a existenței și a recreării, cumva, a raiului pe pământ, prin literatură și, mai direct, prin aceste trei elemente constitutive ale concepției sale. Motivația recons­trucției, spune poetul, este „[…] lumea rău tocmită și fără perspectivă” (În lumea rău tocmită și fără perspectivă, p. 121).

Pentru exemplificare, iată cum condamnă pă­catul invidiei, într-o perspectivă ludică, dar păs­trată-n cheie moralistă: „Invidia-i păcat respins mereu de Cer/ Și de-am păcătuit, iertare eu îmi cer/ Confraților ce scriu mai bine poezii,/ Că de-i invidiez, ca ei, tot o să pier!//” (Invidia-i păcat respins mereu de Cer, p. 59).

Partea sufletească a iubirii, aici confundându-se, să zicem, deliberat, cu cea cerească, este stabilită printr-un lexic bogat, inspirat din ortodoxie: sfânt, Dumnezeu, Cer, care se repetă de multe ori, dacă s-ar dori o astfel de contorizare; apoi, alte cuvinte, precum: nemurire, Diavoli, Iad, păcat, Judecător etc., vin să completeze și să ofere un univers clar orientat către aceasta.

Un loc important în universul său poetic îl o­cupă și timpul, autorul oferindu-i spații largi de dezvoltare, punând accentul pe o viață trăită din plin, respectându-și concepția, practicând ceea ce spune cu obstinație: „Eu timpul mi-l trăiesc, atât cât mi-este dat,/ Cu vin și cu femei și versu-naripat,/ N-aveți căderea, voi, să-mi spuneți că-s pierdut,/ Voi ști numai în Cer, de-am fost doar în păcat!//”

Respectându-și astfel modul de a gândi și si­tuându-se departe de ipocrizia unei lumi fără di­recție clară, își asumă alegerile, pentru „Că vinul și iubirea, să-nvingi, mereu te-nvață!” (Prietene, când ziua de azi nu te răsfață, p. 43).

Așadar, cu o transparență a trăirilor demnă de invidiat, poetul culege din viață, cu multă sin­ceritate, curaj și voioșie, ceea ce aceasta poate oferi plăcut firii, fără să lase sufletul neacoperit sub Cer. Aceasta este calea sa și o urmează, bucurându-și semenii!

de drd.[1] Mihaela-Mariana Cazimirovici

[1] Mihaela-Mariana Cazimirovici este studentă-doctorandă la Universitatea din București, Facultatea de Litere, Școala Doctorală Litere, Domeniul Filologie, Subdomeniul Literatură.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *