default-logo

Jurnalismul și donațiile din partea fundațiilor. Legături complicate

Associated Press (AP) a recunoscut că a primit peste 8 milioane de dolari de la diverse fundații și organizații pentru a publica articole despre schimbările climatice. Donațiile au permis renumitei agenții să angajeze mai mult de două duzini de jurnaliști din întreaga lume pentru a acoperi această temă.
Dar AP nu este singura entitate media care ia bani direct de la fundații pentru a relata despre anumite domenii. Industria de știri a pierdut masiv publicitate în ultimii ani. Un raport al Centrului Shorenstein de la Harvard arată cum modelul financiar pentru știri s-a schimbat dramatic de la începutul erei digitale. În 2000, veniturile din publicitate pentru ziarele comerciale au depășit 67 de miliarde de dolari; până în 2014 au scăzut la mai puțin de 20 de miliarde de dolari. În dolari ajustați în funcție de inflație, în 2014 ziarele au adus mai puțini bani decât în 1950. Ca urmare, multe publicații și site-uri web au apelat la astfel de organizații și fundații pentru sprijin financiar. O parte din acest sprijin merge spre acoperirea „deșerturilor de știri”, dar o altă bună parte este legată de un anumit set de obiective ideologice. Potrivit aei.org, deși nu cer neapărat o acoperire partizană a știrilor, acești donatori cer o acoperire mai mare a anumitor domenii de interes. Alți donatori se bazează pe așteptările… nerostite, care sunt inevitabil legate de donațiile mari. Când Fundația Ford acordă subvenții mari New York Times pentru a finanța o bursă de jurnalism pentru persoanele cu dizabilități, de exemplu, mesajul poate să nu fie explicit, dar este, totuși, clar: se așteaptă ca publicația să argumenteze că guvernul ar trebui să ofere mai multe acomodări persoanelor cu dizabilități. Și reporterul finanțat de acel grant a publicat articole care descriu eforturile susținătorilor persoanelor cu dizabilități de a menține restricțiile Covid-19.
Cu siguranță, astfel de articole nu ar fi publicate dacă editorii nu ar fi de acord cu obiectivul lor general. Dar subvențiile fundației îi încurajează să acorde prioritate acestor povești mai presus de altele – ceea ce subminează pretențiile de independență ale instituțiilor de presă.
Intrarea fundațiilor caritabile în lumea jurnalismului ar trebui să reamintească influența pe care aceste organizații au exercitat-o asupra instituțiilor de guvernare, culturii și în special învățământului superior în ultimele decenii. Mass-media naționale de știri – de la New York Times și Washington Post la CNN și alte rețele de știri majore – sunt deja în dezechilibru din punct de vedere ideologic și pentru că recrutează jurnalişti din colegii și universități politizate pentru a acoperi mediul politic polarizat din Washington. Finanțarea crescută a jurnalismului de către fundații are potențialul de a înrăutăți lucrurile. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*