default-logo

Site-urile partizane, departe de adevăratul jurnalism

În SUA, peste 2.000 de ziare locale au dispărut din 2004. O parte din vid a fost umplut de jurnalism partizan, digital. „Advocacy și jurnalismul se pot amesteca. Îi face pe oameni să aibă mai puțină încredere în totul”, avertizează Matthew Watkins, director de știri și politică la Texas Tribune, o redacție nonprofit fondată în 2009.
Redacțiile partizane au de obicei conexiuni cu localitățile lor și produc jurnalism solid, dar acoperirea lor de știri tinde să fie condusă de politică – uneori primesc finanțare de la candidați sau de la comitetele de acțiune politică (PAC). Pericolul este că cititorilor – care întâlnesc adesea aceste redacții pe interfețele rețelelor de socializare – li se oferă știri emoționante, partizane, care dezbină, deghizate în reportaje ale comunității, notează cjr.org. Site-urile partizane „umplu golul acoperirii locale într-un mod foarte sinistru – folosesc titluri înșelătoare, introduc opinii și povești părtinitoare”, detaliază Alex Mahadevan, directorul MediaWise. de la Institutul Poynter. „Numele posturilor sunt „alese deliberat, astfel încât atunci când un articol circulă pe rețelele sociale, sursa să pară legitimă”, adaugă Penny Abernathy, profesor de jurnalism la Universitatea Northwestern.
Consecințele pentru democrație sunt potențial grave. Jennifer Kavanagh, membru senior la Carnegie Endowment for International Peace și autoarea raportului „Truth Decay”, a avertizat că dacă oamenii nu mai pot fi de acord asupra faptelor la nivel local, infrastructura guvernării locale este deschisă abuzului.
În SUA, acest tip de redacții nu se limitează la doar un capăt al spectrului politic – Texas Scorecard este legat de republicani și Courier Newsroom conectat de democrați.
Dar mai multe instituții de știri amestecă cu mândrie activismul politic cu jurnalismul. Metric Media, o rețea de aproximativ 1200 de site-uri, fondată în martie 2019, este cea mai mare din țară, cu o prezență în fiecare stat și un număr enorm de titluri și peste cinci milioane de articole de știri în fiecare lună. Dar Brian Timpone, un antreprenor care a construit rețeaua, a mărturisit la un moment dat, pentru The Washington Post: „Sunt un tip părtinitor. Sunt republican”…
O investigație a Centrului Tow din 2021 a descoperit că rețeaua are legături financiare cu fondatorii mișcării Tea Party. De asemenea, New York Times a dezvăluit că rețeaua „este construită nu pe jurnalism tradițional, ci pe propagandă”. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*