The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

NASA, FORAREA SOLULUI MARȚIAN, UN OBIECTIV REALIZABIL ÎN URMĂTORII ANI

Scopul acestei misiuni este de a descoperi viață pe planeta Marte. În astrobiologie, unul dintre cele mai importante lucruri este de a studia solul unei planete.

La suprafața planetei Marte nu există apă lichidă, în schimb, există radiații care distrug materialul genetic. Pentru că au fost descoperiți izotopi radioactivi naturali de uraniu, se presupune că în profunzimea scoarței planetei Marte, există forme de viață, acolo unde gheața se transformă în apă.

Acest loc este situat într-un loc inferior adâncimii de 10 km. Poate fi la adâncimea de 1 km, au declarat oficialii NASA. Viața nu are nevoie de lumină și soare, ci în principal de apă. Razele ultraviolete distrug moleculele, situație care face ca lumina să fie dăunătoare anumitor forme de viață.

Utilajul cu care se va face forarea este realizat din siliciu, îmbrăcat la exterior în cuarț. Din motive de restricții de greutate impuse de zbor, utilajul trebuie să aibă o greutate de maximum 100 kg. Forarea va crea o gaură cu un diametru de 2-3 cm, iar cu ajutorul unui gadget robotizat va fi analizat solul extras din interior.
Tot dispozitivul folosit la forare va fi bine sterilizat pentru a nu afecta formele de viață care se dezvoltă în interiorul scoarței.

Ideea de a fora scoarța marțiană nu este una nouă. Roverul Curiosity a efectuat mai multe forări până în anul 2016, când dispozitivul s-a defectat din cauza solului plin cu roci. Dispozitivul avea capacitatea de a fora la o adâncime de 5 cm, mult prea puțin pentru a descoperi forme de viață.