default-logo

Rețelele de socializare, spațiul în care giganții combustibililor fosili își „spală” imaginea

Mărcile de mașini, companiile aeriene și giganții combustibililor fosili folosesc rețelele sociale pentru a-și „spăla” reputația, arată o nouă cercetare realizată în cadrul Universității Harvard.
Raportul, comandat de Greenpeace, relevă faptul că în Europa, companiile exploatează preocupările oamenilor cu privire la mediu pentru a răspândi dezinformare online. „Rețelele sociale reprezintă noua frontieră a înșelăciunii și a întârzierii în combaterea efectelor schimbărilor climatice”, punctează Geoffrey Supran, autorul principal al studiului. Cercetătorul în istoria științei, citat de Euronews, adaugă că, în timp ce Europa se confrunta cu cea mai fierbinte vară din istorie, „unele dintre companiile cele mai responsabile pentru încălzirea globală au rămas tăcute pe rețelele sociale despre criza climatică, folosind în schimb limbajul și imaginile pentru a se poziționa ca mărci ecologice, inovatoare, caritabile”.
Raportul a analizat peste 2.000 de postări din 375 de conturi pe o mare varietate de platforme de social media. Acestea includ 12 dintre cele mai mari mărci de mașini, cinci dintre cele mai mari companii aeriene și cinci dintre cele mai mari companii de combustibili fosili. Cercetătorii au folosit metode consacrate de științe sociale pentru a evalua imaginile și textele postate de aceste companii. Așa s-a descoperit că doar una din cinci reclame auto „verzi” analizate a vândut efectiv un produs – restul au servit pentru a prezenta o marcă în acest fel. De asemenea, una din cinci reclame de la companii petroliere, auto și aeriene a folosit sportul, moda sau cauzele sociale pentru a distrage atenția de la rolurile și responsabilitățile principale de afaceri pe care le au – așa-numita „direcționare greșită”, după cum o denumește raportul. Două treimi din postările acestor companii s-au concentrat pe „inovarea verde” în operațiunile lor de afaceri, despre care autorii spun că reprezintă o varietate de diferite tipuri de „spălare ecologică”. Doar câteva din toate postările au făcut referiri explicite la schimbările climatic, a descoperit cercetarea.
Imaginile specifice au fost, de asemenea, folosite pentru a întări mesajele firmelor de direcționare greșită. Numeroase postări au prezentat persoane feminine, tineri, experți, sportivi, celebrități și natură. „În timp ce această discuție este orientată în primul rând către utilizarea sporită a modelelor care prezintă femei în marketingul ecologic, minoritățile rasiale și etnice se raportează la cele mai înalte niveluri de îngrijorare pentru mediu, așa că este rezonabil să presupunem că motive similare pot fi în spatele proeminenței lor sporite și în mesajele ecologice”, detaliază Supran. Concret, firmele de combustibili fosili, în special companiile de mașini, folosesc prezența persoanelor tinere pentru a „legitima așa-numita lor trezire”, argumentează experții americani. „Una dintre cele mai uimitoare descoperiri este că industria petrolieră, auto și aeriană europeană își însușesc subtil, dar sistematic, frumusețea naturii în conținutul lor de pe rețelele de socializare pentru a-și… ecologiza imaginea publică”, afirmă Silvia Pastorelli, militantă Greenpeace UE pentru climă și energie.
Cercetătorii afirmă că raportul confirmă că rețelele sociale sunt acum în fruntea „dezinformării și înșelăciunii climatice”. Anul trecut, Greenpeace a semnat o petiție a Inițiativei cetățenilor europeni, alături de alte 40 de organizații, cerând legi care să interzică publicitatea și sponsorizarea pe combustibili fosili în UE. Unele țări au luat deja măsuri pentru a elimina anumite forme de publicitate pentru combustibili fosili. De pildă, Franța a anunțat recent o interdicție de acest fel, ca parte a unui pachet de noi legi privind clima. Însă stoparea „spălării ecologice” pe rețelele sociale ar putea fi mult mai dificilă, întrucât este o provocare pentru guverne să interzică un anumit tip de activitate în acest spațiu, declară Cameron Hickey, director la organizația civică Algorithmic Transparency, din SUA. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*