default-logo

Generațiile X  Y  Z Ω

Aflându-mă într-o sală de așteptare, în care se vedea clar că răbdarea mă va pune la încercare, mi-a atras atenția un teanc de reviste și am început să le iau la răsfoit pe rând căutând ceva care să dea valoare timpului. Un articol extraordinar m-a captivat total. Din păcate nu am reușit să-l citesc până la capăt că mi-a și venit rândul să intru unde eram programată.

Poate pentru unii nu este ceva nou, dar pentru mine a fost o mare descoperire să aflu că suntem împărțiți pe generații urmărite, analizate și etichetate. Generațiile sunt modelate de mediul social sau de evenimentele politice. Oamenii dintr-o grupare sunt considerați pe o perioadă de aproximativ 15 ani. Anul nașterii este decisiv pentru împărțirea în generația respectivă. Chiar dacă fiecare persoană este un individ, se pot găsi anumite paralele în trăsăturile de caracter. Acestea se dezvoltă, de exemplu, datorită formelor de educație, situației economice sau progresului tehnologic. Din aceste circumstanțe reies diferite puncte de vedere, atitudini și personalități.

Cred că nu sunt singura care am auzit sintagma „în vremea mea” . Ei bine, citind acest articol am cam priceput aceste „vremuri”.  Iată cum erau prezentate generațiilor anterioare și modul în care companiile pot ajunge la aceste grupuri țintă prin comunicarea lor.

 

Generația Baby boom – născuți în jurul anului 1946 până în jurul anului 1964

În această perioadă s-a remarcat o explozie demografică, iar indivizii sunt modelați de perioada postbelică și de miracolul economic. Tehnologia a jucat cu greu un rol în tinerețe. Atunci au văzut zorii telefonul și televiziunea. Baby boomerii sunt în prezent pensionari sau pe cale să fie pensionați.

Generația X – născută în jurul anului 1965 până în jurul anului 1979

Generației X i se atribuie din ce în ce mai mult o anumită lipsă de perspectivă și pesimism. Rata divorțului a crescut brusc în cadrul acestei generații. Politica din acea perioadă a fost foarte influentă pentru tinerii din generația X. Pentru prima dată, echilibrul dintre viața profesională și cea privată a venit înainte de avansarea profesională.

Generația Y – născută în jurul anului 1980 până în jurul anului 1995

În generația Y, a scrie scrisori era normal. Comunicarea a avut loc față în față și ulterior prin telefon sau SMS. Marea majoritate a acestei generații se confruntă cu începutul digitalizării, începuturile internetului și dezvoltarea rapidă a telefonului și a smartphone-ului. Indivizii din această perioadă au fost modelați de globalizare și de o piață a muncii inițial extrem de competitivă.

Generația Z – născută în jurul anului 1995 până în jurul anului 2012

Întotdeauna îngrijită și născută într-o situație economică bună, securitatea joacă un rol major în această generație. Această generație tânără este deliberată în loc să exagereze. Rețelele sociale joacă un rol important. Detaliile private sunt împărtășite mult mai atent decât fac cei din generația Y.

Majoritatea generației Z s-au născut în lumea digitală în care trăiesc astăzi. Nicio generație anterioară nu a experimentat acest tip de manipulare a mass mediei digitale, cum ar fi smartphone-urile și social media. În timp ce internetul, Instagram și influencers sunt încă un teritoriu neexplorat pentru majoritatea baby boom-urilor, Gen Z nu se trezește dimineața fără să se uite la Instagram și WhatsApp. Gen Z este întotdeauna activat. Comunicarea devine digitală. În timp ce generația Y căuta cărți, generația tânără a cercetat cu motoare de căutare sau YouTube și citește în cărți electronice. Informațiile sunt la doar o atingere. Generația Z este deseori denumită Generation Voice pentru că trimiterea unui mesaj vocal este mult mai comună pentru Gen Z decât efectuarea unui apel telefonic. Când vine vorba de scriere, utilizatorii folosesc prescurtări. Cu o utilizare extinsă a rețelelor sociale, generația Z folosește propoziții scurte și simple.  Emoticoanele dau expresie emoției. Mesajele de stare, memele sau videoclipurile scurte prin TikTok permit comunicarea unidirecțională în fiecare secundă. Scrierea scrisorilor scrise de mână este istorie. Chiar și e-mailurile sunt în mare parte scrise numai profesional.

Influențări, recenzii și opinia prietenilor joacă un rol crucial. Această generație se caracterizează prin individualitate și autodeterminare. Acest lucru se reflectă și în comportamentul consumatorilor. Dacă grupul țintă se identifică cu marca, îl vor purta – dar nu cu orice preț.

Generația YouTube, așa cum se numește de multe ori Gen Z, va continua să se vândă pe piață în următorii câțiva ani. Oamenii fac cumpărături pe Internet sau în magazine la modă.

Greta Thunberg este unul dintre cei mai cunoscuți reprezentanți ai Generației Z și a modelat-o cu Fridays for Future. Cu transparență, know-how și produse individuale, companiile pot alege acest tânăr grup țintă.

Care este numele generației de astăzi?

Următoarea generație crește din jurul anului 2012. Aceasta este cunoscută sub numele de Generația Alfa și se va naște până în jurul anului 2025. O viață fără smartphone, comunicarea digitală și cumpărăturile online nu vor mai fi imaginabile în acești ani. Rămâne de văzut ce impact va avea mediul digital permanent asupra tinerilor.

În final am rămas cu gândul la profețiile savantului Anghel Rugină care spunea printre alte multe lucruri interesante, acest îndemn ca o concluzie –  „Vedeţi-vă de viața voastră în timp ce ei îşi văd de ale lor.“

Și totuși, ce de făcut?!

Daniela Gumann / UZPR Salzburg

 

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*