default-logo

Relația dintre jurnaliști și personalul de relații publice. Între susținerea pentru realizarea materialelor de presă și „zidul care apără directorii de companii”

De la limitarea interviurilor la minciuna totală, personalul de relații publice găsește modalități de a conduce relatarea sau de a le bloca pe toate, scrie Chris Roush, decanul Școlii de Comunicații a Universității Quinnipiac, din SUA, în lucrarea „Viitorul jurnalismului de afaceri: de ce contează pentru Wall Street și Main Street”.

Când reporterul de la Toronto Globe and Mail, Marina Strauss, a început să relateze despre schimbările de strategie la lanțul de restaurante Tim Hortons, ea a solicitat interviuri cu directorul executiv al companiei și cu alte persoane din conducere. Personalul de relații publice i-a spus că interviurile vor avea loc. Cu toate acestea, după ce a intervievat un director junior și unii proprietari de franciză, lui Strauss i s-au refuzat orice alte interviuri de către personalul de relații publice al companiei, care a fost supărat că a întrebat despre vârsta și familia directorului.

„Acesta este doar un exemplu al relației fracturate dintre jurnaliști și personalul de relații publice care reprezintă afaceri și care adesea dăunează acoperirii jurnalistice, deoarece lipsa de cooperare poate duce adesea la informații incomplete. În timp ce mulți profesioniști de PR au relații bune de lucru cu reporterii și editorii de afaceri și încearcă să le ofere informații exacte și în timp util despre companiile lor, o creștere a întâlnirilor adverse a afectat ceea ce consumatorii, angajații și alții știu despre angajatorii importanți din orașele lor. Și este din ce în ce mai clar că companiile publice angajează personal de relații publice pentru că știrile despre companie le schimbă prețul acțiunilor și nu doresc ca acesta să scadă”, afirmă Roush, citat de poynter.org.

Angajarea specialiștilor în PR crește spectaculos, a jurnaliștilor scade dramatic

Bătălia dintre PR și jurnalismul de afaceri este câștigată în ultimul timp de cei din urmă, aceștia fiind mai des întâlniți decât reporterii care acoperă companiile pe care le reprezintă. Potrivit Biroului de Recensământ din SUA, au existat 6,4 profesioniști în relații publice pentru fiecare jurnalist în Statele Unite în 2018, față de 1,9 angajați în relații publice pentru fiecare jurnalist cu doar 20 de ani mai devreme. Mai mult, între 2008 și 2017, redacțiile din SUA – ziare, posturi de televiziune și posturi de radio – au tăiat 26.000 de locuri de muncă, potrivit Departamentului Muncii al SUA. „Se estimează că angajarea specialiștilor în relații publice va crește cu 7% din 2019 până în 2029, mai rapid decât media de creștere pentru toate ocupațiile”, arată Biroul de Statistică a Muncii din SUA. Între timp, „angajarea generală a reporterilor, corespondenților și analiștilor de știri este estimată să scadă cu 11% din 2019 până în 2029”, potrivit aceleiași surse.

Salariile în relațiile publice sunt, de asemenea, mai bune decât în jurnalism, ceea ce a determinat mulți reporteri și editori să schimbe cariera. Potrivit Centrului de Cercetare Pew, pentru fiecare dolar în salariu făcut de un profesionist în relații publice, un jurnalist câștigă doar 65 de cenți.

Rezultatul este că companiile se ascund din ce în ce mai mult în spatele personalului lor de relații publice, ignorând solicitările reporterilor pentru informații și interviuri sau merg la ofensivă și încearcă să schimbe focalizarea unei povești.

În cele din urmă, adevărul camuflat iese la iveală

Profesioniștii în relații publice recomandă acum companiilor pe care le reprezintă să nu mai invite reporteri la evenimente precum întâlnirile anuale ale investitorilor sau pur și simplu să refuze să discute cu ei. Iar strategiile de relații publice ajung acum direct către consumatori, folosind rețelele sociale pentru a transmite mesajele companiei, care elimină filtrul jurnalismului, prin care reporterii folosesc doar partea din mesaj pe care o consideră importantă.

Aceasta este prerogativa unui reporter. Dar limitând interacțiunea cu mass-media de știri de afaceri, profesioniștii în relații publice aduc prejudicii, pe termen lung, chiar companiilor care le dau salariile. În cele din urmă, adevărul despre acestea iese adesea la iveală… „Apoi, există o situație cu care se confruntă mulți jurnaliști de afaceri. Scrieți un articol negativ despre o afacere, iar oamenii de relații publice ale acesteia ar putea întrerupe accesul la directori sau răspunsul acesteia la întrebări simple. În Virginia, cea mai mare companie de utilități din stat, Dominion Virginia Power, a refuzat să vorbească cu reporterii de la Virginian-Pilot. Ea a emis o declarație către ziar, spunând că a primit acoperiri de știri și articole de opinie inexacte, părtinitoare și incorecte din ziar. Este ușor de înțeles de ce relația este atât de tensionată. Mulți jurnaliști de afaceri simt ca și cum personalul de relații publice le servește drept obstacol în calea locurilor de muncă”, adaugă Roush.

Impact asupra publicului și afacerii

David Carr a scris în New York Times: „Reporterii de afaceri trebuie să treacă peste conversațiile de fundal cu subalterni, declarații scrise care nu afirmă nimic și acel peren din ce în ce mai rezistent: fără comentarii. Directorul executiv modern trăiește în spatele unui zid de operatori de comunicații, menit să ascundă mai degrabă decât să dezvăluie”.

Articolele de finanțe personale care au apărut pe site-ul CNBC și în rândurile scrise de un editorialist de finanțe personale din Washington Post au citat un „expert” în refinanțarea împrumuturilor pentru studenți. Dar persoana citată a fost o… creație a personalului de relații publice al unei companii de refinanțare a creditelor pentru studenți. „Expertul” a efectuat interviuri prin e-mail cu jurnalişti, dar nu a existat.

„Cu siguranță, reporterii de afaceri apelează frecvent la profesioniști în relații publice pentru materialele lor. Dar, având în vedere exemplele amintite și multe altele care nu au fost incluse, este evident că relația a fost grav afectată și are impact asupra modului în care afacerile sunt prezentate în mass-media”, conchide Roush. (redacția UZPR)

Foto: pixabay.com

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*