◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro19.03.2024

Declinul jurnalismului generează vidul informației de calitate

Veștile despre jurnalism nu sunt bune aproape nicăieri în lume, iar atunci când bastioane ale presei din democrațiile consolidate sunt afectate de evoluțiile breslei, opinia publică și informarea nu au nimic de câștigat. Dimpotrivă.

În Canada, unul dintre stâlpii democrației occidentale, presa este într-un declin cel puțin alarmant. Aici, publicațiile se închid una după ata, în număr mare, se reduc programele de lucru ale jurnaliștilor, veniturile lor, climatul pentru presă devine unul tot mai nesigur și zeci de joburi se pierd în ritm alert, notează theconversation.com.

Torstar, editorul „Toronto Star” și al unui mare număr de alte publicații locale, a anunțat închiderea edițiilor cotidianului „StarMetro” din Vancouver, Edmonton, Calgary și Toronto. Per ansamblu, în ultimii zece ani, nenumărați profesioniști de presă au fost nevoiți să-și caute joburi în afara meseriei lor, pentru care s-au pregătit și căreia i-au dedicat timp, energie și vocație. Câteva statistici pot fi relevante. În 1987, jurnaliștii reprezentau 0,08% din totalul angajaților, iar în 2017, 0,06 procente. De asemenea, în timp ce în 1986 doar cinci procente dintre jurnaliști erau liber profesioniști, ultimul deceniu a dus la creșterea acestei cifre la peste 17%. Iar numărul gazetarilor angajați permanent în redacții este acum la 60% din numărul total al ziariștilor.

De altfel, un Raport al „Public Policy Forum” a relevat faptul că în anul 2017 mass-media canadiene contau doar în proporție de 11,5% la capitolul reclame în mediul digital, iar în absența banilor, este lesne de înțeles de ce declinul presei se accentuează încontinuu. „În aceste condiții de criză, însăși democrația este tot mai slab servită. Există tot mai puțină informație profesionistă, de calitate, mai puțină anchetă de presă, mai puțină analiză și tot mai puține semnale de alarmă prin care să poată fi trase la răspundere autoritățile”, explică Edward Greenspon, fondatorul think-tankului care a realizat studiul. Situația se reflectă chiar mai grav în comunitățile mai mici, în care presa pur și simplu nu mai are puterea de a „acoperi teritoriul” pentru a furniza informații, ceea ce generează un vid informațional la capitolul știri de calitate, verificate, reale. „Nu se mai transmite de la primării, de la școli, nu se mai explică măsurile administrative și legislația”, adaugă Greenspon.

Roxana Istudor

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *