default-logo

Industria știrilor în fața declinului de încredere în informațiile de pe rețelele de socializare

Cele mai recente cercetări ale Institutului Reuters pentru Studiul Jurnalismului (RISJ) arată că oamenii sunt tot mai sceptici cu privire la informațiile găsite pe Facebook, Google, WhatsApp și YouTube. Proiectul „Trust in News” a studiat patru piețe cheie – Brazilia, India, Marea Britanie și SUA și a constatat că există un decalaj între nivelurile de încredere în știrile găsite pe rețelele sociale, aplicațiile de mesagerie sau motoarele de căutare și în mass-media în general.
În Marea Britanie, aproximativ jumătate (53%) dintre oameni spun că au încredere în știri în general – considerabil mai mult decât știrile care apar pe rețelele sociale precum TikTok, Instagram, Facebook, Twitter și YouTube, convenabile pentru doar aproximativ un sfert dintre respondenți. De asemenea, este mai mult decât ce se constată în dreptul aplicației de mesagerie deținută de Facebook – Whatsapp (29%). Pe de altă parte, tinerii mai implicați politic și cu studii superioare au mai multă încredere în informațiile de pe aceste platforme.
Dar există o divizare generațională clară. În Marea Britanie, doar două puncte procentuale separă persoanele sub 35 de ani (53%) de cele peste 55 de ani (51%) la capitolul încredere în știri.
Oamenii folosesc platformele din diferite motive. Deci întrebarea este nu numai dacă publicul are încredere în știrile de pe rețelele de socializare, ci și dacă ajunge să le vadă, notează journalism.co.uk. De exemplu, WhatsApp este folosit pentru a intra în legătură cu oamenii. YouTube și Facebook sunt văzute ca locuri de divertisment. Google și YouTube sunt considerate spații practice și informative. Nicio platformă nu este folosită în principal pentru știri – utilizatorii dau peste ea în timp ce caută altceva. „Decalajul de încredere pe care îl documentăm în acest raport este probabil o reflectare a acestei nepotriviri în percepțiile audienței despre ce sunt platformele, tipurile de informații pe care le primesc atunci când folosesc aceste servicii și modul în care oamenii gândesc în general despre mass-media de știri”, explică raportul Reuters Institute.
Așadar, organizațiile de știri trebuie să îndeplinească așteptările platformei, să-și îmbunătățească propria acoperire și vizibilitate și, prin aceasta, să sporească încrederea generală în știri. Co-autor al cercetării dr. Camila Mont’Alverne a declarat că „provocarea pentru organizațiile de știri pare să fie privită ca oferind ceva valoros în primul rând, într-un mediu cu audiențe care nu acordă neapărat o atenție deosebită surselor sau altor indicii care le-ar ajuta să evalueze fiabilitatea informațiilor pe care le întâlnesc”. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*