◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro28.03.2024

„Deșerturile media” și soluțiile reîntoarcerii informației la public

Noul an nu va înregistra, probabil, mișcări notabile în declinul pe care îl consemnează mass-media, care doar în SUA s-au restrâns cu 25%. Comunitățile locale suferă cel mai mult, unele rămânând fără surse viabile de informație. În paralel, însă, aceste „deșerturi media” se află în preocupările celor care încearcă să găsească soluții inovatoare.

„Democrația depinde de jurnalismul de calitate”

Închideri de ziare, penurie de jurnliști profesioniști și cu vocație, restrângere masivă a industriei media, lipsuri financiare, atacuri la independența și integritatea presei… acesta este tabloul care a generat așa-numitele „deșerturi media”, zone întinse neacoperite de informare corectă și imparțială. O cercetare a Școlii de Jurnalism a Universității din Carolina de Nord este de natură să dea fiori celor care cred că democrația depinde, printre altele, și de gradul de informare reală și nepartizană a opiniei publice: peste 1.300 de comunități din SUA au rămas neacoperite de știri de calitate, aproape 2.000 de ziare și-au închis edițiile peste Ocean, sute de publicații și-au redus tirajele și aparițiile până când au fost denumite „fantome”, site-urile de știri și redacțiile tv sunt într-o stare mai precară decât s-ar crede, în condițiile în care aproape 90% din publicitate este „adjudecată” de giganți ca Google. „Miza este uriașă și efectele alarmante. Încrederea noastră, a tuturor, în democrația la toate nivelurile are serios de suferit atunci când jurnalismul profesionist este diminuat, diluat sau, mai rău, dispare cu totul. În era știrilor false și a politicilor care dezbină, democrația depinde în mare măsură de jurnalismul de calitate, cu cel local foarte important”, arată autorii Raportului universității americane.

Încredere ridicată în presa locală

Prima linie de apărare pe care o are publicul în fața „manevrelor” autorităților sau ale politicienilor este, așa cum se știe și s-a demonstrat în nenumărate cazuri, presa. În condițiile în care agresiunile și presiunile asupra jurnalismului se țin lanț, care sunt soluțiile imaginate în societatea americană pentru a se contracara periculoasa extindere a „deșerturilor media”, care convin de minune mai ales în anii electorali? Inițiativa American Journalism Project, de pildă, susține conexiunile dintre afacerile locale, tehnologie și presa comunităților care suferă în lipsa acesteia. Și organizația Chalkbeat încearcă să suplinească lipsa știrior cu reportaje realizate în regim propriu. Iar ONG-uri ca The Texas Tribune și Oklahoma Watch își îndreaptă atenția (și direcționarea de fonduri…) spre mass-media, realizându-se rețele de informații locale ca The Texas Tribune și Oklahoma Watch, deja voci distincte în zona în care activează. De asemenea, în 2019 a fost lansat proiectul Collaborative Journalism Network, un hub de jurnalism profesionist care „leagă” mai multe posturi de televiziune, astfel încât știrile să ajungă în cât mai multe zone. „La Frontline am inițiat proiectul prin care întărim toate legăturile dintre PBS și jurnalismul local. Am realizat parteneriate cu cinci organizații din comunități pe linia Florida-New Mexico, pentru sprijinirea investigațiilor care să servească comunităților locale de pe rețea pe parcursul întregului an 2020. În această inițiativă se pun la punct modele sustenabile de a atrage publicul spre jurnalismul profesionist”, detaliază Raney Aronson-Rath, producător executiv al programului Frontline, al postului PBS, din SUA.

Șansele jurnalismului profesionist și ale informării corecte de a se întoarce în prim-plan sunt certe: un studiu de anvergură al Centrului de analiză Pew a pus în evidență faptul că dacă, pe de o parte, publicul are păreri foarte împărțite când vine vorba despre știrile naționale, majoritatea cetățenilor au încă foarte multă încredere în presa locală, pe care o consideră „exactă, corectă, nepartizană și dedicată intereselor comunității”.

 

Roxana Istudor

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *