◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro28.03.2024

Campania “Fii responsabil în trafic”

6 din 10 elevi de gimnaziu cunosc regulile principale de conduită în trafic

 Patru din zece elevi din clasele IV-VIII nu fac diferența între semafoarele dedicate autovehiculelor și cele destinate pietonilor, 61,26% crezând că se poate traversa pe culoarea verde a semaforului dedicat mașinilor, iar 71,69% cunosc faptul că traversarea corectă a străzii se face în pas vioi și pe cât posibil în grup, numai pe marcajul pietonal sau în dreptul indicatoarelor „Trecere pentru pietoni”. Acestea sunt principalele concluzii ale studiului coordonat de Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră “PsihoTrafiQ”, în perioada 27 mai – 11 iunie 2019, pe un eșantion format din 795 de elevi din clasele IV-VIII de la 7 școli din Medgidia.

Totodată, același studiu arată că majoritatea elevilor cunosc principalele indicatoare rutiere adresate lor și principalele reguli de conduită ca pietoni (cum să traverseze strada, cum să procedeze corect atunci când coboară din microbuz, locurile recomandate pentru folosirea patinelor cu rotile, hoverboard-ului, trotinetelor, bicicletelor etc.), însă fac confuzii atunci când sunt întrebați despre indicatoarele rutiere ale autovehiculelor. Studiul relevă că gradul de cunoștințe ale elevilor privind siguranța lor rutieră este de aproximativ 60%.

Cursurile de educație în școli fac parte dintr-o amplă campanie de responsabilizare socială, desfășurată în cadrul proiectului european „Îmbunătățirea conectivității la rețeaua TEN-T în zona transfrontalieră Medgidia-Dobrich” și se derulează în contextul în care țara noastră ocupă pe primul loc într-un clasament al ţărilor Uniunii Europene în ceea ce priveşte decesele din accidente rutiere, atunci când este avut în vedere raportul dintre numărul de victime şi populaţia totală.

Numărul accidentelor rutiere fatale din România a înregistrat o ușoară creștere în 2017, față de 2016, ajungând la 98 de cazuri raportate la un milion de locuitori, ceea ce reprezintă dublul mediei UE (49 cazuri) și situează România pe primul loc în Europa, potrivit Comisiei Europene. Multe dintre aceste accidente se petrec în orașe, la trecerile de pieton, unde tot mai mulți pietoni își pierd viața din cauza neatenției șoferilor, care sunt obosiți, nu au o vedere bună, folosesc telefonul mobil la volan sau pur și simplu trecerea nu este foarte bine semnalizată.

Psiholog: “Este nevoie de educație rutieră în școli

 “Este îmbucurător faptul că profesorii pun foarte mare accent pe teme din sfera siguranței rutieră la orele de dirigenție, însă considerăm că aceste cunoștințe teoretice ar trebui să fie completate cu exemple practice, din lumea reală. În același timp, ținând cont de faptul că gradul de cunoștinte privind siguranța rutieră este de doar 58,19%, suntem de părere că educația rutieră ar trebui introdusă în curricula școlară, ca materie de sine stătătoare, și nu doar temă sporadică de discuție în clasă. Dincolo de faptul că majoritatea elevilor cunoșteau indicatoarele rutiere adresate pietonilor, am observat, în urma studiului, că la fel de mulți fac confuzie atunci atunci când văd indicatoarele pentru autovehicule. Șase din zece elevi au afirmat că ar traversa pe culoarea verde a semorului destinat automobilelor, dar în același timp, majoritatea elevilor cunosc locurile recomandate pentru joacă sau pentru folosirea rolelor, trotinetelor sau bicicletelor“, explică prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră “PsihoTrafiQ” și coordonatorul campaniei de responsabilizare socială “Fii responsabil în trafic”.

Campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, nominalizate de Comisia Europeană

Asociaţia “PsihoTrafiQ” a derulat, în ultimii ani, campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, în vederea reducerii acestor comportamente disfuncţionale, care tind să contamineze comportamental din ce în ce mai mulţi şoferi românie. Printre acestea, amintim campaniile naţionale “(Micro)Somnul la volan – un pericol real!” şi “Alcoolul la volan este un accident”, desfăşurate în Constanţa, Bistriţa, Bucureşti şi judeţul Prahova, campanii de responsabilizare socială care sunt prezente pe website-ul Comisiei Europene (Carta Europeană a Siguranței Rutiere), fiind nominalizate la Excellence in Road Safety Awards 2016. Totodată, Asociaţia organizează cursuri de formare, adresate psihologilor, menite să formeze din ce în ce mai mulţi experţi în psihologia transportului, care să promoveze educaţia rutieră şi atitudinile responsabile în trafic. Mai multe informaţii găsiţi pe www.psihotrafiq.ro.

Prof. univ. dr. Mihaela Rus

Președinte Asociația PsihoTrafiQ

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *