default-logo

Florica Ranta-Cândea – „Opera Omnia”

            Așa cum ne-a obișnuit deja, Florica Ranta-Cândea, colaboratoarea revistei noastre, și-a dezvăluit încă o dată, la „Salonul literar Guttenberg”, desfășurat în 15 octombrie, într-o excelentă ambianță oferită de Continental-Astoria, calitățile de organizator și gazdă a întrunirilor cultural-literare, care adună și pun față în față numeroși creatori de opere literar-artistice din județul și municipiul Arad.

            Cuvintele calde, vorbele înțelepte și meșteșugit alese, tonul optimist au creat bună dispoziție și au deschis sufletele spre interacține și împărtășire reciprocă. Tot cu acest prilej amfitrioana și-a prezentat ultimele volume, proaspăt reieșite de sub tipar: Cartea a treia „IN/OUT cu mine și înafara mea OUT/IN” și cartea a patra „OUT/IN înfara mea și IN/OUT” cu mine”, pe care le-a înmânat cu dragoste celor prezenți. „Cartea a treia este propriul punct de vedere, extras din privirea întoarsă înspre mine (sau a celoralți înspre mine). De aceia (aici) e statutul meu personal (de autor/observator, de la subiect la obiect, cu ochi publicistic, de o aparte obiectivare participativă și raportată ca la propriul… fotograf, propriul Eu, al unui Ego primar. De aceea mă însoțesc cu noua carte cât o eliberare și un instrument penru a cunoaște lumile lumești (atâtea!) care îmi furnică panelul ori plevasul”. Am citat din argumentul cu care debutează cartea a treia, pentru că explică cel mai bine tot demersul scriitoricesc al Floricăi Ranca-Cândea. Cartea a patra cu ea și despre ea îi prezintă opera de-o viață și, în același timp, confrații într-ale scrisului se pronunță cu luare aminte asupra operei sale despre care spunem și noi că este de o extraordinare complexitate și cuprindere. Florica Ranta-Cândea este maestră a metaforei, șlefuitoare de cuvinte, inventatoare de înțelesuri și câte nu s-ar putea spune despre opera măcenei care este prezentă în mai toate publicațiile din peisajul publicistic arădean, în toate manifestările culturale din județ și municipiu. Scrie de toate și pentru toți.

            De aceea îmi este deosebit de greu să prezint cele două volume, pentru că ele cuprind toată lumea văzută și nevăzută (inventată) a autoarei, așa că voi scrie despre câteva episoade (ipostaze) în care am fost convins de valoarea umană și artistică a autoarei.

            În urmă cu deja mulți ani, cred că a fost prin 90 sau 91, am efectuat împreună cu mai mulți directori de case de cultură și cămine culturale din județ, o vizită de informare/documentare în țara vecină, Ungaria, aflată deja cu câțiva pași înaintea noastră în democrația liberală. După o săptămână petrecută în județul Bekecsaba ne-am întors acasă însoțiți de colegii maghiari să vadă și ei cum stă treaba la noi. La Curtici, unde doamna Florica era directorul Casei de Cultură am avut parte de o primire cu adevărat originală. O căruță trasă de doi cai superbi, împodobită ca la o nuntă țărănească, încărcată cu un taraf popular ce cânta de bun venit ne-a întâmpinat la marginea orașului de graniță, iar tinere în costume populare ne-au oferit pâine și sare. Nicăieri în Ungaria nu am avut parte de o asemenea primire. Era acolo simțire de om de cultură dedicat  și inspirat, era calitatea de manger cultural cum i se spune acuma.

            Despre calitățile literare și de cercetător al fenomenului cultural din Arad mi-am dat seama atunci când am citit prima carte sub semnăturaFloare Ranta-Cândea: „MACEA vatră, chipuri, rânduieli”, dedicată satului în care a văzut lumina zilei. Atunci am fost convins și de calitățile de monograf, de etnograf și de capacitatea de analiză și sinteză a autoarei, ca să nu mai vorbim de dragostea și de nostalgia după satul și oamenii din Macea cărora le-a dedicat pagini de mare simțire.

            Nu demult am asistat și la o  demonstrație de critic literar și de bun vorbitor atunci când Florica Ranta-Cândea a prezentat cartea dr. Celus Ciobanu „Unii plătesc pentru alții”, prezentată cu multă acribie, atent studiată și analizată în toate: limbaj, mijloace artistice, construcție narativă etc.

            Pe Florica Ranta-Cândea o cunoaște foarte multă lume, deși este o prezență discretă, ai zice chiar timidă, la întâlnirile de la Biblioteca județeană a Societății de Științe Istorice, filiala Arad, nu se înfige la cuvânt cu orice preț, nu încearcă să epateze prin fraze prea încărcate semantic, nu deranjează pe nimeni cu vorbele sale. Desigur, participă și cu lucrări inedite la sesiunile dedicate cercetării istorice organizate de instituțiile municipale și județene, cu luări de cuvând asupra altor cercetări dar o face cu mult bun simț și obiectivitate. Dar scrisul este preocuparea de predilecție a doamnei Florica Ranta-Cândea, în care își dezvăluie întreaga ei erudiție.

Ioan Tuleu

UZPR ARAD        

 

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*