default-logo

Firmele de investiții își promovează interesele cumpărând… redacții

În paralel cu declinul accentuat al presei, marcată grav de dispariția publicității, care a luat calea Big Tech, o altă tendință se manifestă tot mai pregnant din 2008 încoace: firmele de investiții și parteneriatele au început să achiziționeze organizații de știri, ca mijloc de a-și susține modelele de afaceri – și de a câștiga bani pentru investitorii lor. Ritmul unor astfel de achiziții a crescut constant și semnificativ de la criza financiară globală din 2008. Organizația Saving Community Journalism raportează că până în 2014, șase dintre cele mai mari 10 companii de ziare – inclusiv New Media/Gatehouse (care deține 379 de ziare), Digital First Media (208 de ziare) și Civitas Media (98 de lucrări) – erau deținute de firme de investiții.
Dar acest nou model nu funcționează în toate situațiile, în mare măsură pentru că investitorii au atașamente diferite față de ziare decât baronii media de odinioară. Într-un articol recent din The Atlantic, McKay Coppins descrie modul în care achizițiile de către investitori, care odată păreau promițătoare ca o modalitate de a salva unele publicații, creează și mai multe probleme pentru companiile de știri: „Ceea ce amenință acum ziarele locale nu este doar perturbarea digitală sau forțele abstracte ale pieței. Redacțiile sunt vizate de investitori care și-au dat seama cum să se îmbogățească prin exploatarea știrilor locale. Modelul este simplu: eliminați personalul, vindeți bunurile imobiliare, creșteți prețurile abonamentului și scoateți cât mai mulți bani din întreprindere, până când, în cele din urmă, destui cititori își anulează abonamentele, astfel încât hârtia etse eliminată. Acest lucru nu s-a întâmplat în toate cazurile de cumpărare de către investitori, desigur, dar s-a întâmplat destul de des pentru a-i face pe proprietarii de ziare să se ferească de această cale către solvabilitate”.
Și donațiile sunt acum o întreprindere majoră în Statele Unite, explodând în ultimele decenii, de la aproximativ 50 miliarde de dolari pe an în 1980, la aproape 500 miliarde de dolari în 2021. În același timp, creșterea impresionantă a pieței de valori a creat zeci de noi miliardari şi a îmbogăţit dotările marilor fundaţii. Fondurile și oportunitățile pentru ca fundațiile să se extindă în jurnalism sunt în mod clar acolo. Și au trecut la acțiune: potrivit Media Impact Funders – o organizație care monitorizează sprijinul fundațiilor pentru jurnalism – granturile pentru industria de știri aproape au crescut de patru ori între 2009 și 2017. Din cele aproximativ 2 miliarde de dolari acordate în acea perioadă, aproximativ 70% din fonduri au mers către știrile și informațiile generale, în timp ce alți 20% s-au orientat către jurnalism de investigație și… advocaţi. Între timp, programul NewsMatch al Institute for Non-Profit News – care oferă donatorilor individuali din toată țara un mijloc de a face donații pentru a sprijini organizațiile de știri pe o bază deductibilă din impozite – a strâns încă 200 milioane de dolari pentru a finanța redacțiile locale.
Aceste cifre ne oferă o perspectivă asupra sumelor donate și de către cine, dar ne spun puțin despre natura donațiilor. De ce fundațiile și donatorii individuali au făcut aceste cadouri? Ce sperau să realizeze?
Institutul American de Presă (API) a căutat răspunsuri la aceste întrebări într-un sondaj realizat în 2015. Institutul a constatat că 52% dintre finanțatori încercau să influențeze politica publică prin donațiile lor către jurnalism, în timp ce 54% sperau să consolideze o presă liberă. 44% dintre respondenți au recunoscut că deciziile lor de finanțare media au servit „la promovarea altor obiective strategice mai mari”.
De asemenea, potrivit aei.org, subiectul pe care acești donatori și-au dorit ca jurnaliștii să îl acopere este, de asemenea, de interes. Potrivit raportului Harvard, cel mai mare procent a fost alocat rolului banilor în politică; alte categorii semnificative includ locurile de muncă/sărăcia/reforma financiară, securitatea militară/națională și mediul/energie. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com

Despre autor

Lasă un răspuns

*