◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro18.04.2024

Sursele de informare corectă (re) câștigă teren. A fost nevoie de o pandemie…

La aproape doi ani de la început, pandemia continuă să arunce un nor întunecat atât asupra sănătății publice, cât și asupra economiei. Industria știrilor nu face excepție. Peste tot în lume, brandurile de știri de lungă durată sunt închise, iar jurnaliștii sunt disponibilizați, deoarece agenții de publicitate se sperie în fața unei recesiuni economice globale. Totuși, în Raportul de știri digitale de anul acesta, de la Institutul Reuters de la Universitatea Oxford, se arată că unele canale de știri au beneficiat de pe urma dorinței oamenilor de a obține informații fiabile legate de pandemie – în termeni de acoperire mai mare, încredere sporită și creștere a numărului de abonaţi.
Într-un interval de un an, majoritatea brandurilor consacrate de știri au raportat, la diferite momente, utilizare mult crescută. Știrile de televiziune, în special, au atins cel mai mare număr de audiență de ani. În nordul și vestul Europei, unele site-uri de știri comerciale și de servicii publice (cele care funcționează cu finanțare publică și ca organizație non-profit) continuă să atragă audiențe online mai mari decât au făcut-o înainte – și acestea tind să fie cele cu un nivel superior de încredere. În Norvegia, VG (Verdens Gang) a crescut cu nouă puncte procentuale în utilizarea săptămânală în 2020, N-tv în Germania a câștigat patru, în timp ce MTV News, din Finlanda, a crescut cu șapte puncte față de anul precedent. Site-urile web media din serviciul public au avut, de asemenea, rezultate deosebit de bune, poate pentru că și-au putut folosi acoperirea prin TV și radio pentru a promova mai multe detalii online.
Relatările profesioniste despre coronavirus par să fi jucat în avantajul acoperirii bazate pe fapte, specializată, a mass-media publice, cu acoperire online incluzând defalcări extinse ale datelor despre pandemie, buletine informative zilnice despre COVID-19 și podcasturi explicative.
Acest lucru a dat un impuls unui sector a cărui legitimitate și finanțare au fost amenințate de o combinație între schimbarea comportamentului consumatorilor și finanțarea redusă.
Tabloul general arată că actuala criză a restabilit încrederea în mass-media de știri, după o perioadă în care s-au văzut atacuri ale politicienilor populiști și apariția informațiilor nesigure, distribuite adesea prin intermediul rețelelor sociale. Încrederea în știri (44%) este în creștere cu șase puncte procentuale în medie și chiar considerabil mai mare decât în unele țări.
De asemenea, s-a constatat o diferență tot mai mare de încredere între sursele de știri pe care oamenii se bazează în general și știrile pe care le găsesc pe rețelele sociale. Acest lucru se poate datora faptului că pandemia a făcut știrile să pară mai directe și bazate pe fapte prin comparație cu informațiile partizane. Punând viețile oamenilor în joc, pandemia a determinat, de asemenea, platformele de social media să adopte o abordare mult mai dură pentru a elimina conținutul dăunător. Pentru mulți editori, pandemia a accelerat, totodată, planurile de a-i determina pe cititori să plătească pentru conținut online – prin modele de abonament sau donație. El Păiş, în Spania, El Tiempo în Columbia și News 24, în Africa de Sud, sunt printre publicațiile majore care au înregistrat ascensiune de acest tip în timpul pandemiei. De asemenea, s-au prezentat surse de încredere de informații despre COVID-19 – inclusiv statistici oficiale. Această orientare sporită spre sursele de încredere în mediile online va continua mult după ce COVID-19 se va fi retras, arată autorii Raportului. În același timp, datele mai pun în evidență faptul că oamenii s-au bazat mai mult pe smartphone pentru accesarea informațiilor avizate (73% utilizare medie săptămânală). Această schimbare, care se desfășoară de ceva timp, are implicații majore pentru formatele știrilor.
Pe de altă parte, aceste recâștigări de poziții inversează doar parțial scăderea încrederii în știri, manifestată din ultimii câțiva ani, în timp ce îngrijorarea cu privire la informațiile false rămâne mai mare ca niciodată (R.I.).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *