◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro16.04.2024

Invidia în zilele noastre

De ce fel de ziaristică are nevoie democrația? Publicistica exprimă trăsăturile fundamentale ale vieții poporului român. Democrația, care a luat locul dictaturii comuniste, a proclamat „libertatea”.

Ziaristica se străduiește, printre altele, să oglindească în creațiile sale omul, viaţa de zi cu zi, aspirațiile și efortul în cultivarea valorilor culturale. Dacă privim în urmă, de-a lungul timpului, descoperim celebre personalităţi care s-au consacrat o vreme îndelungată pentru dezvoltarea publicisticii – genii ca: Mihai Eminescu, Ion Heliade – Rădulescu (ctitor al presei muntene), Vasile Alecsandri, Ion Luca Caragiale, Dimitrie Bolintineanu, Tudor Arghezi, Lucian Blaga, Ioan Slavici, Mihail Sadoveanu, Gheorghe Asachi (un îndrumător și în domeniul presei sau al activității tipografice).

Aceşti străluciţi bărbați munceau pentru un același țel: pentru  pretinderea drepturilor ce li se cuveneau, ca apoi să se poată înainta în ceea ce privește creșterea calității actului publicistic. Strădaniile lor nu au fost fără rost, luptele acestora au avut efectul dorit. Astăzi, după ce avem atâtea mijloace de comunicare, când am putea să ne ocupăm mai bine de publicistică, nu facem altceva decât să ne dușmănim unii pe alții, să ne ciondănim și, în sfârșit, să recurgem la fapte indecente. De multe ori, certurile au în vedere o ură personală, fără a istorisi nici mǎcar defectele celui pe care îl critică. Sunt în „lumea liberă” publicişti care prezintă viața fără s-o împodobească, așa cum o percep ei, asta în timp ce alţi confraţi de-ai noştri inventează câteva fraze bine aranjate, prin care să discrediteze pe Y, ori se minunează de faptul cǎ Z încǎ mai există în presa tipărită.

Publicistul independent este nevoit să ducă o luptă cumplită pentru existența sa. Timpurile de azi cer o nouă metodă de a trata problemele. Așadar, întrebarea de început rămâne deschisă pentru prezent și viitor.

 

Florenţ Mocanu/UZPR

senior editor şi redactor şef al ziarului regional „Gazeta Munteniei”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *