default-logo

„Inoculare” împotriva dezinformării pentru „cei care nu doresc să fie manipulați”

Oamenii pot fi „vaccinați” și cel puțin parțial protejați de dezinformarea online, potrivit unui nou studiu, care a descoperit că familiarizarea oamenilor cu tactici comune de manipulare i-a ajutat să identifice conținut dăunător. Explicând aceste tactici folosind desene animate scurte redate în spațiile publicitare YouTube, cercetătorii din spatele proiectului Inoculation Science, al Universității Cambridge, au reușit să „inoculeze” utilizatorii împotriva dezinformării.
Cercetătorii compară efectul cu al unui vaccin: oferind oamenilor o „micro-doză” de informare greșită în avans, îi ajută să îi prevină să cadă în capcană în viitor. Descrisă de autorii studiului drept „inoculare psihologică”, tehnica s-a dovedit a fi eficientă în mod constant asupra utilizatorilor din spectrul politic.
Potrivit Euronews, încercarea de pe YouTube, care are peste 2 miliarde de utilizatori activi în întreaga lume, a implicat primul „studiu de teren din lumea reală” al teoriei inoculării pe o platformă de socializare. Iar autorii susțin că desenele scurte evită părtinirile pe care oamenii le pot avea cu privire la proveniența informațiilor și dacă sunt adevărate sau nu. „Intervențiile noastre nu pretind ceea ce este adevărat sau un fapt, ceea ce este adesea contestat, ci sunt eficiente pentru oricine nu apreciază să fie manipulat”, explică autorul principal al cercetării, dr. Jon Roozenbeek, de la Laboratorul de luare a deciziilor sociale al Universității Cambridge.
Lucrând cu o echipă din cadrul Google, numită Jigsaw, despre care compania spune că lucrează la combaterea amenințărilor la adresa societăților deschise, psihologii de la universitățile din Cambridge și Bristol au realizat clipuri animate de 90 de secunde, care familiarizează oamenii cu tehnicile comune de dezinformare. Acestea includ folosirea limbajului emoțional, incoerența intenționată, dihotomiile false, țapul ispășitor și atacurile ad-hominem. „Cercetarea noastră oferă dovada necesară a conceptului că principiul inoculării psihologice poate fi ușor scalat la sute de milioane de utilizatori din întreaga lume”, punctează autorii studiului.
Google a anunțat că acționează deja pe baza constatărilor și că echipa sa Jigsaw va lansa o campanie pe platforme din Polonia, Slovacia și Republica Cehă, pentru a anticipa dezinformarea emergentă referitoare la refugiații ucraineni. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*