Neîncrederea în mass-media, pericol cu potențial letal

De la izbucnirea pandemiei generate de COVID-19, jurnaliștii celor mai importante organizații media au relatat neîncetat despre răspândirea infectărilor dinspre China spre SUA, dar nici astăzi americanii nu cred că este vorba despre o amenințare reală. Mai precis, mare parte dintre cetățeni își pun viețile în pericol doar pentru că nu au încredere în… presă.
Deși au intrat în carantină state americane întregi, cum sunt California sau New York, sondajele arată că prea mulți americani nu cred că pandemia este o amenințare „chiar atât de mare pe cât o fac mass-media să pară”, notează „Business Insider”. La mijlocul lunii martie, doar 56% dintre cetățenii SUA considerau real pericolul infectării cu noul coronavirus și același procent era de părere că pandemia este „cea mai mare îngrijorare a prezentului pentru familie”. Așadar, aproape jumătate dintre cetăței ignoră riscul.
Pornind de la realitatea că publicații respectate, de mare tiraj, care au apelat la păreri avizate și la reportaje la cele mai înalte standarde, cum ar fi „The New York Times” sau „Washington Post”, au acoperit jurnalistic pe scară largă extinderea răspândirii COVID-19, în ciuda emisiunilor de televiziune și a prezenței extinse a subiectului în studiourile de radio, o mare parte dintre americani sunt neinformați și, implicit, nepregătiți pentru efectele pandemiei. Dat fiind faptul că nu lipsa informării stă la baza acestei realități – consumul de informație, preponderent online, pe acest subict crescând spectaculos în ultimele săptămâni – explicația pe care o consideră viabilă experții este neîncrederea oamenilor în ceea ce văd și aud de la organismele media.
Suspiciunea cu care publicul pivește presa este o problemă mai veche, declinul fiind uimitor din 1977 încoace, când aprope 75% dintre americani susțineau că au foarte multă încredere în trusturile media. În anul 2016, acest procent scăzuse la 32% și nu a recuperat până în prezent decât câteva procente. La baza acestei situații nu stau numai campaniile de dezinformare, monopolul giganților care dețin platformele de social media care au absorbit publicitatea și astfel a fost generată o falimentare a unei bune părți presei, războiul știrilor din care oamenii nu mai știu ce să discearnă sau partizanatele patronilor media cu puterea. Unul dintre cele mai grave aspecte ale unei realități care poate ajunge să pună în pericol viața oamenilor este discursul anti-presă al tot mai multor lideri politici.
Printre mijloacele de contracarare a acestei neîncrederi se numără apropierea publicului de actul jurnalistic autentic, așa cum a inițiat „Washington Post”, care a publicat o serie de filme video sub titlul „Cum să fii jurnalist”. S-a observat că atunci când reportajul standard este însoțit de etalarea în detaliu a felului în care a fost conceput, percepția pozitivă a publicului în relație cu brandul respectiv se îmbunătățește rapid.
În condițiile în care SUA înregistrează o situație tragică din pricina COVID-19, iar proiecțiile economice estimează cea mai gravă cădere a economiei americane din toate timpurile, presa are datoria să facă tot ce este posibil pentru a recâștiga o încredere care pe timp de criză, dar nu numai, este crucială: încrederea în informările jurnaliștilor profesioniști. Și nu este valabil doar pentru SUA…

Roxana Istudor

Despre autor

Articole asemănătoare

  1. Valentin Uban Reply

    Autoarea are, din pacate, foarte mare dreptate.
    Dar aici depinde si de felul in care presa, atata cata mai functioneaza normal, stie sa se informeze si sa prezinte corect faptele, datele si evenimentele care se petrec.
    Sa speram ca va fi in stare sa o faca tot mai bine.

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.