◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro23.04.2024

TAROM este în cădere liberă?

Oricât m-aș strădui să fiu naționalistă, realitatea crudă îmi pune piedici.

Astăzi am să vă povestesc despre ultima noastră aventură trăită personal apelând la serviciile TAROM. TAROM este un subiect fierbinte. Și nu doar de ieri de azi, ci de ani buni. Performanțele financiare ale companiei lasă de dorit de foarte multă vreme și orice plan de restructurare a fost sortit eșecului. Care este problema TAROM-ului? Sunt evident multe probleme însă o mare problemă – este o companie de stat – o companie complet lipsită de flexibilitate, complet lipsită de viziune și cu un management care se schimbă uneori și la fiecare câteva zile.

Deși nu este prima noastră dezamăgire, am cumpărat bilet de zbor Viena – Iași cu escală la București. Mă refer la zborul cu numărul RO0707 H din 19 iulie ora decolării din aeroportul  Henri Coandă București – 18:20.  În timp ce ne pregăteam să urcăm în cursa către Iași, am sunat la o prietenă care tocmai ne spunea că a început o furtună puternică în Iași. Eu cred că personalul de zbor sau de la centrul de comandă se informează despre starea vremii mai ales pe ruta de zbor, înainte de decolare. Când am văzut că totuși ne îmbarcă și decolează am crezut că a încetat furtuna.  Pornim la drum și totul decurge normal, prin difuzoare suntem informați de către pilot, că în cca. 10 minute vom ateriza la Iași. Ba mai mult, ne informează și despre temperatura locală – cred că la acest aspect trebuiau să fie informați și despre furtună. După alte 7 minute, revine pilotul cu anunțul că datorită stării meteo nefavorabile, nu pot ateriza în siguranță pe aeroportul din Iași, în consecință va face cale întoarsă către aeroportul din București de unde am plecat.

În aceste condiții, după părerea mea, remarcăm cel puțin două variante ignorate:

1)      Dacă se informau despre starea vremii înainte de zbor, puteau întârzia decolarea

2)      Dacă tot nu s-au informat și mai aveau puțin până la aterizare, puteau reduce viteza, zăbovind puțin în atmosferă pentru a întârzia aterizarea.

 Evident că primul lucru a fost să cer explicații însoțitoarei de bord, care m-a liniștit că în cazuri similare, după o oră sau două, același echipaj de zbor a reluat zborul. De data aceasta nu a mai fost așa. Mă amuzasem copios pe seama unei doamne care împreună cu copilul de cca. 12 ani, imediat cum au urcat în avionul spre Iași au adormit și nu au auzit anunțul că ne întoarcem spre București. Când s-au trezit, după 2 ore de zbor(dus -întors București -Iași), aud alt anunț, că în cca. 10 min. aterizăm la București. Se uită ei nedumeriți pe geam și nu înțeleg ce se întâmplă. După ce i-am spus cu ce ne confruntăm, a început să-i crească nemulțumirile, povestindu-mi că ea vine din SUA, cu un zbor lung, iar la Iași o aștepta sora cu mașina să o ducă într-o localitate apropiată. După ce am aterizat la București, am sunat imediat la prietena mea din Iași și-am povestit aventura, iar ea îmi spune că furtuna s-a terminat de mult și e o liniște perfectă în Iași. Între timp, suntem conduși în aeroport din nou către poarta de unde am plecat inițial către Iași, iar eu bazându-mă pe spusele însoțitoarei de bord, așteptam cu răbdare să ne anunțe că plecăm din nou. În momentul când ni s-au oferit sandwichuri și apă, am fost mai mult ca sigură că nu mai plecăm în acea seară. Rând pe rând mergea câte un pasager să mai ceară informații, dar angajatul TAROM arăta tot mai nesigur, fapt ce a determinat mulțimea să se revolte după ce au trecut  3 ore și noi încă nu știam ce planuri au cu noi.

Între timp, de la poarta alăturată, a plecat un alt avion către Iași, dar era la compania Blue Air – Airline și evident că a aterizat la Iași în condiții bune.

 De menționat faptul că printre pasagerii TAROM erau și străini veniți din Grecia, Spania, SUA care nu se puteau exprima în limba română. Spiritele au început să se aprindă tot mai mult iar angajatul responsabil pentru zborul nostru era tot mai speriat, fapt ce l-a determinat să solicite ajutor la forțele de ordine. Deodată apar echipați ca de război 6 bărbați și două femei îmbrăcați în uniformă de jandarmerie și alții de la poliție, echipați cu bastoane, cătușe, pistol,  ba chiar aveau și mitraliere, că începuse copiii să plângă de teamă că vor fi împușcați. Eu personal, m-am dus la unul din aceștia și i-am întrebat dacă au fost  trimiși sau chemați la război.  Au spus că nu, dar pentru orice eventualitate, aveau sculele toate.

În mijlocul acestui peisaj sinistru, în care noi ca pasageri obosiți și neinformați eram nervoși că nu ne spunea nimeni ce plan urmează, o doamnă înregistrează un video Life pe Facebook despre situația din aeroportul Otopeni și imediat doi din acești indivizi veniți la război s-au îndreptat spre ea solicitându-i să se legitimeze și să șteargă imediat înregistrarea.

Trebuie să vă spun că inițial trebuia să ajungem în Iași la ora 19:25, iar noi la ora 00:30 încă eram în aeroport cu promisiunea că a doua zi cu prima cursă la ora 08:00,  vom putea pleca la Iași. Compania TAROM ne-a asigurat cazare la hotel la cca.160 de pasageri, pentru că în situația noastră a mai fost un alt avion care s-a anulat de la Timișoara. La hotelul Marriott, unde am fost și noi cazați, au fost 50 de pasageri.

Oare nu a cheltuit mai mult compania cu aceste manevre decât dacă investea în avioane bune? 

Atât conducerea TAROM dovedind lipsă de implicare și făcând, de-a lungul timpului, doar ”jocurile interimatului”  , cât și actualul ministru al transporturilor, Cătălin Drulă ar trebui sancționați pentru incompetența lor în a eficientiza şi moderniza compania națională de transport aerian, TAROM, deși banii strânși din vânzarea biletelor sunt mulţi, iar compania este susținută financiar şi de către stat. 

La TAROM este o mică lume de mari nedreptăți. Cu avioane cumpărate la prețuri mai mari decât cele de listă și care sunt comercial neviabile, cu o flotă deja foarte veche, inadecvată, gândită pentru condițiile de business din anii ’90. Avionul nostru era model ATR 72 cu elice.

Potrivit legii, directorul și Consiliul de Administrație al companie TAROM ar trebui să aibă un mandat de 4 ani, numai că lucrurile nu sunt, întotdeauna ceea ce par. Iar provizoratul funcțiilor de conducere duce, în mod evident, la lipsa stabilității și la rezultatele negative întregistrate de TAROM care a fost la un prag de faliment.

Guvernul condus de Ludovic Orban a adoptat prin ordonanță de urgență, cu o zi înainte de adoptarea moțiunii de cenzură, acordarea unui ajutor de salvare companiei aeriene TAROM în valoare de circa 44,6 milioane de dolari (195 milioane de lei).

Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti este plasat pe locul 129 din 132, într-un top realizat de AirHelp la nivel mondial, în timp ce TAROM ocupă locul 55 din 72 (https://www.airhelp.com/de/airhelp-score/airline-ranking/)

Daniela Gumann / UZPR Salzburg

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *