Cum se comunică pe timpul pandemiei în România

Pandemia COVID-19 care a debutat la începutul lunii ianuarie 2020 în China a luat pe nepregătite guverne, sisteme de sănătate, companii și întreaga lume. Statele nu au răspuns coordonat la virusul care s-a răspândit în mai puțin de 2 luni în întreg globul și care a forțat jumătate din populația planetei să se izoleze pentru a rupe lanțul contaminărilor. Pandemia Coronavirus ne-a surprins pe toţi, cu griji în absolut toate domeniile importante, care îndeplinesc nevoi de baza şi dorinţe pe care ne-am obişnuit să ni le satisfacem uşor:

-Ne este teamă de o situaţie fără precedent, pe care nu o putem controla şi la care nu ştim cum să reacţionăm;

-Ne este teamă pentru persoanele apropiate care sunt în vârstă sau imunocompromise;

-Ne este teamă pentru propria sănătate, căci nu ştim cum va reacţiona corpul nostru la un virus nou, şi cât de mult anxietatea actuală ne poate afecta psihosomatic;

-Nu ştim ce ne rezervă viitorul şi cum se vor schimba lucrurile cu care suntem obişnuiţi;

-Suntem neîncrezători în gesturi mici, care până acum erau fireşti (cum ar fi să încuiem uşa cu cheile pe care am pus mâna atunci când am venit de afară: ar trebui să ne spălăm din nou pe mâini?)

-Suntem nesiguri din punct de vedere economic şi profesional.

În aceste vremuri tulburi este nevoie de oameni cu putere de decizie, cu viziune, dar care să știe să lucreze coordonat. Tocmai de aceea în orice criză, eficiența decizională, analiza implicațiilor acestora pe termen lung, capacitatea de previziune, dar și buna coordonare a echipelor sunt unele dintre trăsăturile care nu trebuie să le lipsească liderilor. Ele pot face diferența dintre rezultate bune sau dezastruoase, mai ales atunci când este vorba de viețile oamenilor.

În timp de criză precum este cea cu care ne confruntăm acum, personalul medical are nevoie de ghidare și de sprijin cu ajutorul căruia să ajungă la finalul pandemiei de COVID-19 cu bine și cu o încredere nezdruncinată în propriile forțe. Pe lângă măsurile de igienă și de siguranță absolut necesare în lupta cu virusul SARS-COV-2, este nevoie și de multă perseverență, dar și de viziune a liderilor. Sunt mai multe principii care stau la baza unui management eficient, printre care se numără colaborarea, compasiunea sau respectul pentru comunitate. 

În orice situație de criză, calmul este unul dintre principiile care trebuie să ghideze liderii. Deciziile luate în momente tulburate se pot dovedi devastatoare. Pentru a crea o stare de calm, liderii trebuie să îi ia alături de ei pe cei mai pregătiți membri ai echipei, să evalueze obiectiv situația, să se sfătuiască și abia apoi să pună la cale un plan de acțiune pe termen scurt, mediu și lung.

Dar calmul nu înseamnă lipsă de reacție, ci asumarea deciziilor abia după ce au fost bine gândite. Tocmai de aceea arătarea siguranței se traduce prin mai multă încredere atât din partea angajaților, partenerilor, colaboratorilor și a comunității.

Comunicarea este cheia către prevenirea, dar și rezolvarea mai multor probleme. Dacă angajații comunică eficient între ei, cât și cu superiorii lor ierarhici, pot să depisteze din timp eventuale probleme de management. Dacă ele sunt transmise mai departe conducerii, poate fi construită o strategie de comunicare pe timp de criză.

La nivel intern, comunicarea ajută la clarificarea din timp a problemelor și astfel sunt evitate bârfe, speculații și neîncrederea generalizată. Mai mult, angajații trebuie să fie puși la curent cu schimbarea priorităților, dacă este necesar, sau cu alte proceduri. În comunicarea cu terții deschiderea și transparența sunt esențiale.  

Colaboratorii, autoritățile, presa și toate celelalte părți interesate trebuie să găsească un partener de dialog și o instituție de încredere. Combaterea coronavirusului este una care necesită multă perseverență, dar care presupune și coordonare. 

În timpul pandemiei COVID-19, când totul este plin de incertitudine, modelele demne de urmat nu vor rămâne neobservate. Mai mult, acestea pot să fie un exemplu demn de urmat și pentru alții. De exemplu, dacă unitatea medicală este una privată, poate să preia pe timpul pandemiei mai mulți pacienți cu complicații pe care îi poate trata, iar șansele acestora de recuperare vor crește foarte mult. 

Transparența decizională are rolul de a influența pozitiv activitatea clinicii, spitalului sau cabinetului medical. Cu cât liderii sunt mai transparenți cu deciziile pe care le iau în materie de rezolvare a problemelor, de management a situațiilor sau de promovare a unora dintre angajați, cu atât activitatea se poate desfășura mai bine.

În combaterea pandemiei se lucrează pe mai multe „fronturi” și echipe întregi de specialiști se pot confrunta cu aceeași problemă, dar din unghiuri diferite. Liderul sau liderii sunt cei care se asigură că echipele știu de rezultatele sau progresele celorlalți și că munca lor le poate fi folositoare și altora, și invers. Lipsa asumării deciziilor poate însemna că se pierde timp prețios în timp de criză. Acest lucru nu înseamnă că liderii trebuie să se grăbească ci că, mai degrabă, trebuie să fie prompți atunci când este cazul.

Criza aduce cu sine numeroase provocări. Chiar și echipele unite pot să sufere datorită unor decizii care le afectează orarele cu care erau obișnuiți sau rutina, în general. De aceea, o bună comunicare, explicarea situației și a necesității noilor măsuri poate scuti compania de multe probleme.

În vremuri tulburi este nevoie de viziune, multă voință și, mai presus de toate, de echipe unite care să treacă cu bine peste provocări. Toate acestea nu pot avea loc în lipsa unui lider, ci din contră, vor înflori sub coordonarea unuia sau mai multor persoane responsabile cu luarea deciziilor.

Pe de altă parte, comunicarea acțiunilor luate la nivelul companiilor, asumarea deciziilor, arătarea compasiunii pentru angajați, dar și a grijii pentru comunitate vor avea impact real atât în timpul pandemiei, dar și pe termen lung. 

Unul dintre cei mai mari duşmani în aceste momente, pe lângă virus, este panica. Din acest motiv, este esenţial pentru orice bun comunicator să comunice îndeaproape cu echipa sa, exact aşa cum o face şi cu clienţii, pe un ton calm şi echilibrat, care să transmită siguranţă. Orice decizie trebuie comunicată intern în mod transparent. Claritatea este o valoare care trebuie să primeze în această perioadă. Timpurile pe care le trăim impun selectarea cu atenţie a informaţiilor din surse credibile şi multiple. Este o perioadă în care trebuie ca fiecare om să deţine frâiele comunicării şi să pună mare accent pe ea. Nu trebuie lăsată aceasta responsabilitate pe nimeni altcineva pentru că s-ar putea să existe consecinţe nedorite.

 

Viorica Nicolescu/UZPR

 

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.