◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Presa, de la „colonizare” și dezintegrare la reinventare cu sprijin guvernamental 

În anul 2018, opinia publică din Noua Zeelandă, comentatori, lobby-iști și jurnaliști aplaudau preluarea „Fairfax Media”, cu subsidiara „Stuff”, de către „Nine Entertainment”, considerând-o o salvare de la moarte sigură a celui mai important editor de presă din țară. Nici doi ani mai târziu, „Stuff” a fost cumpărat de la „Nine” pentru… un dolar. Astfel s-a demonstrat că ceea ce părea o speranță era de fapt începutul dezintegrării, notează theconversation.com. 

Criza de COVID-19 a accelerat un declin care avea loc oricum. În ultima perioadă, „New Zealand Media and Entertainment”, „NZ Herald” și aproape jumătate dintre posturile de radio comerciale și-au închis mare parte din segmente și au concediat masiv jurnaliști. De asemenea, „Bauer Media” și-a închis filiala neo-zeelandeză fără veste, mișcarea ducând la dispariția unor titluri cu veche tradiție și popularitate consolidată – „Listener”, „Woman’s Weekly”, „North & South”, „Metro”. 

Considerate în final „o catastrofă”, aceste închideri au intrat în atenția Guvernului, care a decis în ultima clipă să sprijine presa națională cu un pachet de urgență de 50 milioane de dolari, gest care nu a făcut mai mult decât să recupereze ce se mai putea. Și asta pentru că adevărata criză din media neo-zeelandeze durează de decenii. Restructurările, privatizările și intrarea brandurilor de presă în proprietatea unor patroni străini, toate începute în anii 1980, au adus media din Noua Zeelandă aproape în pragul colapsului. Procesul numit „de colonizare” a media autohtone – spre bănci, fonduri și companii private etc. – a fost agravat de scăderea masivă a publicității, pierdere în favoarea giganților internetului, care înainte de criza sanitară cumulau aproape jumătate din publicitatea totală a țării. În ce privește printul, acest segment era într-o cădere liberă accentuată oricum, din cauza avansului internetului, criza sanitară nefăcând decât să-i dea ceea ce este considerat aproape lovitură de grație – pierderea difuzării, concedieri, lipsuri financiare majore, închiderea unor ediții locale extrem de importante pentru comunități.

În tot acest colaps, experții văd revenirea prin reinventare. Câteva reguli sunt tot mai des invocate ca soluții: sprijin din partea autorităților pentru presa profesionistă, independentă, care să respecte normele primare ale informării corecte, nepartizane, a publicului; testarea riguroasă a intereselor reale ale oricărui investitor străin în mass-media din Noua Zeelandă; adaptarea rapidă și frontal la noua eră digitală, care presupune schimbări majore și pentru media. 

„Jurnalismul este un bun național strategic, asupra căruia cetățenii Noii Zeelande trebuie să aibă control”, punctează comentatorul media Gavin Ellis.

(R.I.)





Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *