" /> VLAD POPESCU, CEO NOROFERT: „AGRICULTURA ESTE UN PILON MAJOR AL PIB-ULUI ROMÂNIEI” | Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România
default-logo

VLAD POPESCU, CEO NOROFERT: „AGRICULTURA ESTE UN PILON MAJOR AL PIB-ULUI ROMÂNIEI”

Are 32 de ani. Este CEO-ul Companiei Norofert, cel mai important producător de inputuri ecologice din România. La 20 de ani, din tinerețe și mult curaj a revoluționat strategia companiei, iar de atunci a reușit să impună Norofert pe piața internațională. Zâmbește rar, este timid și curios și are tot timpul din lume să scrie istorie nu doar în România și în Statele Unite – acolo unde a omologat deja o gamă de produse și va construi o fabrică, ci în lumea întreagă! Vlad Popescu!

AM ÎNCERCAT TOT TIMPUL SĂ FIM ACEA COMPANIE ÎN CARE FERMIERII SĂ AIBĂ ÎNCREDERE

– Ai 32 de ani și un business de succes. Atunci când ți-am aflat povestea, m-a impresionat o nuanță – „tânărul forțat să preia compania familiei”. Practic, tu ai preluat frâiele Norofert în 2015, cu 3 angajați, în urma unei probleme de sănătate a tatălui tău. Dacă nu era acea cumpănă din viața ta și a familiei tale, ce cale profesională ai fi ales?
În primul rând, trebuie să lămurim formularea nefericită „tânărul forțat să preia compania familiei”. Evident, formularea are o doză mare de dramă jurnalistică dar circumstanțele în care am preluat businessul, deși nefericite, m-au făcut să pun în practică tot ce am învățat de la tatăl meu în anii precedenți. Am încercat să folosesc abilitățile pe care le-am dobândit de la el pentru a dezvolta Norofert într-o direcție puțin diferită – cea de producător de fertilizanți și pesticide pentru agricultura ecologică. Revenind la întrebare, cred că aș fi ales calea antreprenoriatului în orice situație aș fi fost. Totul pleacă de la un „ce ar fi dacă am face…”. E un sentiment incredibil de plăcut să construiești pornind de la o idee, să crești și să atragi lângă tine oameni minunați care privesc în aceeași direcție. Evident, riscurile sunt foarte mari și puține businessuri trec de primii ani de existență. Componenta de risc este prezentă zilnic în viața unei companii și cu atât mai mult am tolerat un grad ridicat de risc în primii doi ani de la schimbarea modelului de business.

– Îngrășăminte agricole organice. Tatăl tău a înființat Norofert în 2000. Care este prima ta amintire cu Norofert?
N-am o primă amintire anume dar încă de la înființarea companiei am reușit să prind, involuntar mai mult, frânturi de discuții în bucătărie, în living sau la telefon și abia peste ani am putut să descifrez ce voia să spună tatăl meu.

– În copilărie, ai fost bun la chimie și matematică?
Oribil. Am fost oribil și la chimie și la matematică. Profesorii, deși foarte buni, n-au avut cu cine să lucreze.

– Acest business n-a pornit nici cu bani economisiți, nici cu împrumuturi. A pornit, așa cum a declarat tatăl tău, „fără nimic”. Am fost impresionată de completarea mamei tale: „a pornit pe încredere”. Partenerii au avut încredere. Era anul 2000. În 2020 s-ar mai putea porni așa o afacere, bazată pe încredere?
Într-adevăr, a început fără prea mari resurse și iată că suntem în anul cu numărul 20 de existență. Cred ca încrederea în business, la un anumit nivel, stă mai presus de bilete la ordin, file cec și contracte. E foarte bine să le ai și să nu faci excepții dar orice tranzacție trebuie să plece de la încredere. Am încercat tot timpul să fim acea companie în care fermierii să aibă încredere. La început, din 2015, ne-am bucurat de încrederea pe care actori importanți în piață o aveau în tatăl meu și am putut să beneficiem de sprijin pentru a construi Norofert într-un ritm accelerat.

AM GĂSIT CURAJUL DIN NEVOIA DE SCHIMBARE

– Datorită ție, Norofert a devenit din importator, producător. Vlad, de unde ai avut atât curaj la 20 de ani?
Am găsit curajul din nevoia de schimbare și din conștientizarea faptului că piața se schimbă și are nevoie de produse precum cele pe care am început să le fabricăm în 2015. De multe ori în ultima vreme m-am gândit la momentele de răscruce din 2015 și nu cred că aș mai avea acum aceeași inconștiență mascată în curaj.

– Ție ți se datorează performanța ca Norofert să fie astăzi cel mai mare producător de inputuri ecologice din România. Ce model de business ai avut? Ai aplicat rețete testate sau ai riscat?
Nu mi se datorează integral mie. Am avut un start foarte dificil și, fără câtiva oameni care au apărut la momentul potrivit, nu aș fi putut să alerg cu aceeași viteză și determinare. Fostul meu coleg, Mugurel Ionel, mi-a fost alături de la început și împreună cu el am reușit să aducem ideea într-o formă palpabilă. De acolo, totul a fost muncă și, mai ales, noroc. Nu am urmat un model de business anume, am încercat să fim încă de la început o companie foarte agilă, adaptabilă la schimbare și gata să răspundă la mișcările din agribusiness. Ne-am adaptat la specificul industriei – acela de creditare la recoltă, o practică foarte riscantă care pune o presiune foarte mare pe cashflow-ul oricărei companii, indiferent cât de mare este ea. Mărirea cotei de piață s-a datorat unei politici flexibile de creditare, iar gama de produse a beneficiat de îmbunătățiri constante tocmai pentru a veni în întâmpinarea fermierilor. Businessul crește odată cu oamenii pe care îi atrage și acest lucru se vede foarte bine la noi. Deși în acest moment suntem 45 în intreg grupul de firme, pot să spun că fiecare coleg muncește mult mai mult decât p cere fișa postului, iar mindsetul acesta este cel care ne duce înainte.

– Acum te sfătuiești cu tatăl tău?
Deși din 2015 nu mai are un rol activ în Norofert, vorbim des despre ce mai face compania și încerc să îi fac un update o dată la o vreme despre unde suntem și unde vrem să ajungem. Indiferent de schimbarea de paradigmă prin care agricultura trece acum, experiența lui de peste 35 de ani în domeniu își spune cuvântul.

– Cât de mult investiți în cercetare?
Businessul nostru are două viteze. Mai bine spus, ne mișcăm pe termen scurt și construim pentru viitor. Prezentul înseamnă mișcare în piață, clienți noi și rezultate cât mai bune pentru companie și investitorii noștri. Viitorul companiei înseamnă cu siguranță cercetarea. Facem din cercetare un proces continuu pentru că în felul acesta rămânem cu un pas înaintea pieței. Începuturile au fost modeste Și am avut norocul să putem beneficia de expertiza unor cercetători în domeniu, care ne-au ajutat să facem primele formulări de produse. Pastila efervescentă a fost inovația cu care Norofert a ajuns în lumina reflectoarelor și nu numai în România. Inovația pastilei efervescente în agricultură a venit ca urmare a feedback-ului pe care fermierii ni l-au dat în anii precedenți. Beneficiile sunt clare: formulări complexe, stabilitatea formulei și avantaje logistice, pastilele efervescente înlocuind formulele lichide clasice. În prezent lucrăm la un nou proiect de cercetare despre care pot să spun doar că va deveni un epicentru al cercetării în domeniul fertilizanților și pesticidelor ecologice pentru România.

– 300.000 de hectare din România sunt în atenția fermierilor români care se ocupă cu agricultura ecologică. Din cele 300.000, de câte vă ocupați voi?
În comparație cu cele 10 milioane de hectare de agricultură convențională, cele 340.000 ha ecologice pot părea puțin dar ne aflăm într-un domeniu în plină expansiune, cu creșteri importante anuale de suprafețe. UE vine cu un Green Deal care își propune să mărească suprafața de agricultură ecologică către 25% până în 2030. Așadar, vedem că suntem pe un val bun și suntem încrezători că piața căreia ne adresăm crește de la an la an.

AVEM O GAMĂ DE PRODUSE OMOLOGATE PENTRU PIAȚA DIN SUA. AVEM ÎN PLAN CONSTRUIREA UNEI FABRICI ACOLO

Continuarea pe evelinepauna.ro

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.