default-logo

Campanie împotriva serviciilor defectuoase  ale angajaților statului în relația cu presa

Poșta Română nu distribuie ziarele pentru care percepe comision și taxă

Jurnaliștii profesioniști din România trag un semnal de alarmă față de contribuția majoră, cu efecte dezastruoase, a modului deficitar de lucru al Poștei Române pe direcția distribuirii abonamentelor de presă, la declinul numeric al publicațiilor. Funcționarii și angajații statului nu înțeleg să-și ducă la îndeplinire obligații profesionale pentru care Poșta Română percepe comisoane și taxe și pentru care și-au asumat obligații contractuale. În acest context, Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România, raliindu-se apelului membrilor săi, anunță o campanie extinsă și de durată, care va avea în prim-plan această temă și prin care organizația urmărește susținerea presei și normalizarea grabnică a situației în care se află colegii noștri ce furnizează, prin intermediul publicațiilor, un serviciu de primă importanță pentru opinia publică: informarea.

Întrucât cotidianul „Tribuna”, cea mai veche și răspândită publicație din județul Sibiu, se confruntă în ultimii ani cu o situație alarmantă, supunem atenției opiniei publice următoarele:

Compania Națională Poșta Română (CNPR), prin modul defectuos în care înțelege să își respecte obligațiile contractuale cu Societatea care editează ziarul nostru, a determinat scăderea numărului de abonamente cu un procent de aproximativ 70% în ultimii ani. Prima lovitură pe care CNPR a dat-o ziarelor s-a produs în momentul în care conducerea Companiei a decis ca factorii poștali să nu mai lucreze sâmbăta, fapt ce a dus la reducerea numărului de apariții săptămânale de la 6 la 5. Treptat, pe fondul salarizării mici și a diversificării activității poștașilor, această profesie a devenit tot mai puțin atractivă, factorii poștali migrând spre alte ramuri profesionale, fenomen ce a dus la diminuarea semnificativă a numărului lucrătorilor care distribuiau ziarul nostru și chiar la închiderea mai multor oficii poștale, în special în mediul rural. Eliberarea numeroaselor posturi de poștași a creat și creează în continuare o situație nefirească: ziarul la care sibienii s-au abonat pentru o perioadă de 3, 6 sau 12 luni nu mai ajunge la aceștia, neavând cine să îl ducă. Oamenii au plătit un serviciu, societatea noastră, la rândul ei, a contractat un serviciu cu CNPR, căreia îi achită comisionul prevăzut în contract, dar distribuția ziarului nu este întotdeauna dusă la bun sfârșit, lucru care i-a determinat pe mulți dintre clienți să renunțe la abonament. Astfel, CNPR ne-a adus, de-a lungul timpului, importante prejudicii economice, dar și de imagine. 

Săptămânal, ne contactează telefonic, prin e-mail sau personal zeci de abonați care se plâng că nu primesc ziarul. Dacă un factor poștal se îmbolnăvește sau este în concediu, ziarele care ar fi trebuit distribuite în acea perioadă nu ajung la abonați, ceea ce din cauza proastei organizări a Poștei generează prejudicii atât pentru noi, cât și pentru cititori. Am purtat nenumărate discuții cu reprezentanții CNPR, rugându-i doar să respecte obligațiile contractuale și să înlesnească distribuția ziarului către cei care au plătit în avans pentru acest serviciu, dar semnalele noastre s-au soldat doar cu promisiuni sau ridicări din umeri. Sunt sate întregi, cartiere din orașe, unde timp de două-trei săptămâni oamenii nu primesc corespondența, facturile, ziarele sau alte înscrisuri ce necesită o grabnică rezolvare, iar tergiversarea acesteia le provoacă situații neplăcute. 

Din cauza proastei organizări a Poștei Române, tirajul cotidianului „Tribuna” a scăzut de la 14.000 la 5.000 de exemplare, majoritatea abonaților renunțând să se mai aboneze, deoarece nu primeau ziarul decât după câteva zile, când știrile dintr-un cotidian sunt perimate. În tot acest timp, nu am văzut nicio politică managerială de creștere atractivității pentru posturile de factori poștali, Compania preferând să funcționeze defectuos, mult sub capacitatea impusă de cerințele de pe piață. 

Din discuțiile cu colegii din alte județe, am constatat că situația de la Sibiu nu este una singulară, CNPR făcându-se vinovată de diminuarea tirajului multor publicații locale din România, contribuind astfel, mai mult sau mai puțin conștient, la declinul presei tipărite. 

Abonați la „Tribuna”

-în luna noiembrie 2003 :      14.220

-în luna decembrie 2009 :     12.269

-în luna mai 2010:                 12.189

-în octombrie 2011:              11.278  

-în luna iulie 2013 :                 9.839

-în luna ianuarie 2016 :           8.353

-în luna ianuarie 2017:            7.718

-în luna aprilie 2018 :              6.859

-în luna octombrie 2018 :        5.995

-în luna aprilie 2019:               5.608

-în luna ianuarie 2020 :           5.137

-în luna iunie 2020:                 4.692

-în luna noiembrie 2020:         4.742

Poșta Română percepe două taxe: un comision şi o taxă de difuzare. În prezent, la comisionul de 36% perceput de Poşta Romană se adaugă taxa de difuzare, iar în final cele două ajung la o valoare de peste 50% pentru fiecare abonat. Propunem: comisionul de distribuție al abonamentelor să nu depășească 20-22%. 

  • Ne-am referit doar la abonații prin Poșta Română, dar scăderea este la fel de dramatică și dacă ne referim la vânzarea liberă (prin chioșcurile de ziare), care în ultimii ani s-au redus fizic cu un procent de 90%. La Sibiu au falimentat firme de distribuție a presei cu activitate serioasă, de peste 20 de ani.

 

Conducerea Ziarului „Tribuna” – Sibiu

(Revista UZP nr. 20/2020)

 

Despre autor

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.