LA MULȚI ANI, REPLIKA !

Teatrul  poate fi o formă de concretizare a comunicării în educarea copiilor, dar și a adulților la orice nivel. Strategia educaţională prin joc înseamnă inventivitate şi ingeniozitate, dezvoltarea imaginaţiei, dezvoltarea atenţiei, a spiritului de observaţie, a comunicării şi a spontaneităţii.Întrebarea care se pune, vis-a-vis de această metoda pedagogică, este:„Ce ne învaţă teatrul şi cum?”. Urmăriți activitatea Centrului de Teatru Educațional REPLIKA din București și veți găsi cu siguranță răspunsul. Este primul teatrul socio-educaţional din Bucureşti unde  scriitoarea  Mihaela Michailov, regizorul Radu Apostol și scenografa Gabi Albu împreună cu actorii Mihaela Rădescu, Katia Pascariu, Silvana Negruțiu şi Viorel Cojanu au creat și crescut  un spaţiu cultural interdisciplinar care a promovat teme și subiecte acute din societatea contemporană, în numele unei arte militante pentru valori reale și al unei Dramaturgii ce  aparţine comunităţii,

În acest an, pe 13 februarie,  Centrul de Teatru  Educațional REPLIKA  împliniește șase  ani de activitate. Între 13 februarie și 13 martie Centrul propune 5 dezbateri online pe teme educaționale. În opinia regizorului Radu Apostol „ misiunea Centrului Replika a fost de la început direcționată către explorarea, dezvoltarea și prezetarea creaţiilor artistice performative, concepute de artişti activişti într-o strânsă relaţie cu comunitatea, cu lumea contemporană. Artiştii şi cetăţenii activi dau replică problemelor comunităţilor.Centrul Replika și-a propus să devină o platformă de creație pedagogică și artă participativă prin care categorii de public marginalizate să se poată autoreprezenta și să-și poată crea arta  care le definește nevoile și așteptările.”

O parte din spectacolele pe care REPLIKA le-a dăruit publicului  în ultimii șase ani (Familia OfflineAmintiri din epoca de școalăFață de drepturiMaskar (între)În cuvintele talePeștii dorm?Totul e foarte normalForeplayLimite) reflectă aspecte ale vieții în care   actorii actului educațional (părinți, profesori, copii) joacă un rol important, vital. Sunt ”personaje” aflate într-o relație de simbioză, depind radical unii de ceilalți. 

Accesul gratuit este o valoare fundamentală pentru filosofia REPLIKA.În cei șase ani de activitate au reușit să diversifice oferta de programe culturale dedicate copiilor și adolescenților, fie că este vorba  despre intervenții culturale în școli și licee, ateliere de teatru, ateliere de scriere creativă, prezentarea spectacolelor de teatru adaptate spațiilor educaționale, sau a unor spectacole lectură bazate pe dramatizarea unor romane dedicate copiilor și adolescenților, romane contemprane sau romane clasice.

De ce urmăresc, recomand, prețuiesc spectacolele, activitățile de la Centrul de Teatru Educațional REPLIKA? Pentru că în opinia mea de consumator avizat de teatru îi identific cu ideea de teatru educațional. Pentru că le-am văzut toate spectacolele cu tematică educațională sau socială, acte artistice originale, vii, intransigente, lucide. Pentru că am simțit dăruirea , pasiunea, crezul fiecărui membru al echipei . Pentru că am plecat de la spectacolele lor în minte și în suflet cu avalanșă de întrebări, dar și cu un buchet de răspunsuri. Pentru că mi-am înțeles mai bine copiii, iar aceștia, la rândul lor au înțeles și perceput multe fațete de viață vizionându-le spectacolele. Pentru că la REPLIKA ajungi să te simți concomitent acasă, la școală, la teatru, între prieteni.

 

Alina Maer / UZPR Prahova

Despre autor

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.