default-logo

Cercetarea incendiului din Constanța

In urma intervenției ISU la incendiul de la Constanta IGSU / coordonat de DSU – MAI / a efectuat o cercetare la fata locului pentru a constata de ce pompierii ISU nu au putut salva femeia căzută de la etajul 6. Rezultatele cercetării sunt deja publice, vezi mai jos. Intre timp si Procuratura a început o ancheta.

Totuși nu am aflat: cum a izbucnit incendiul, ce a ars așa violent ca sa degaje un asemenea fum negru (ca la o fabrica de vopsele) si oare de ce soțul a coborât in stradă fără femeia care a revenit in apartamentul incendiat.

Si nici pana azi NU am aflat cum si de ce au avut loc tragicele evenimente din spitalele de la Piatra Neamț si București / Matei Bals. Înțelegem ca Procuratura lucrează iar Ministerul Justiției este ocupat cu desființarea SIIJ in pofida avizului negativ al CCR

Si Ministerul Sănătății este ocupat si ne amintim ca primul comunicat de anul acesta si primul al ministrului V. Voiculescu a fost despre o emisiune TVR de Revelion. Să vedem ce alte emisiuni TV urmează.

Nici despre Colectiv nu am mai aflat nimic, deși a trebuit sa moara oameni, iar singurii acuzați pana acum au fost pompierii care au resuscitat oameni pe asfalt si nu pe fotoliu, si un primar care a semnat avizul ca primarul…

Valentin Uban / UZPR

Raport de cercetare IGSU: In data de 16.02.2021, în contextul incendiului produs în municipiul Constanța, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a dispus derularea verificării datelor de interes operativ de la momentul primirii apelului de urgență până la sosirea tuturor resurselor la locul evenimentului, pentru clarificarea situației și dispunerea măsurilor în consecință.

Verificarea a vizat următoarele aspecte privind gestionarea situației de urgență produsă
a) modul de gestionare a apelului de urgență de către operatorii din dispeceratul ISU
Constanța;
b) respectarea aspectelor procedurale privind colectarea datelor de interes operativ,
respectiv fluxul informațional-decizional către structurile operaționale din subunitățile de
intervenție și către structurile ierarhic superioare;
c) clarificarea momentelor orare privind alertarea resurselor de intervenție, tipologia
acestora, timpii operativi de echipare a personalului și începerea deplasării către locul
evenimentului, respectiv ajungerea la locul incendiului;
d) acțiunile de organizare a intervenției la fața locului.

Aspecte privind apelul de urgență și intervenția
Comisia de verificare, constituită din ofițeri ai Inspectoratului General pentru Situații de
Urgență, a identificat pe timpul acțiunii mai multe disfuncționalități în ceea ce privește
conținutul rapoartelor operative, stabilit prin reglementări incidente, în sensul transmiterii și consemnării parțiale ori eronate a timpilor operativi de alertare și de ajungere la locul intervenției, respectiv neutilizarea mijloacelor de comunicații pe care personalul operativ le avea la dispoziție.

Consecințele directe ale acestor erori le reprezintă ajungerea cu întârziere a unor resurse
la locul intervenției și imposibilitatea fundamentării fără echivoc a analizei ulterioare a
intervenției.

Astfel, privind momentul alertării forțelor de intervenție reiese că apelul de urgență a fost
efectuat la Centrul 112 la ora 09:14:56 de către un locatar al imobilului în care se manifesta incendiul, fiind transferat, după colectarea primelor date, la ora 09:15:51, către agenția Pompieri (dispeceratul ISU Constanța).

Coroborând cele două momente orare cu imaginile înregistrate de sistemele de
supraveghere video din Detașamentul de Pompieri „Sublocotenent Fripis Marius-Daniel”,
rezultă că momentul alertării este 09:16:24, forțele de intervenție începând deplasarea la
ora 09:20:14, cu un minut mai mult față de intervalul maxim stabilit prin legislația
subsecventă.

Referitor la alertarea autospecialei de intervenție și salvare de la înălțime, facem
precizarea că, întrucât cea existentă în dotarea Detașamentului de Pompieri „Sublocotenent Fripis Marius-Daniel” era defectă și scoasă din intervenție, la eveniment a fost alocată și trimisă o autospecială de intervenție și salvare de la înălțime din cadrul Detașamentului de Pompieri Constanța-Palas. Momentul alertării acestei resurse, deși, potrivit procedurilor operaționale aplicabile, ar fi trebuit să fie foarte apropiat de momentul alertării primelor forțe, nu a fost realizat decât la ora 09:27:43, la circa 11 minute după alertarea autospecialelor din cadrul Detașamentului de Pompieri „Sublocotenent Fripis MariusDaniel”.

Totuși, în fluxul operațional de raportare al ISU Constanța către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, ora alertării autospecialei de intervenție și salvare de la
înălțime a fost consemnată în mod incorect ca fiind 09:15.

Momentul ajungerii la locul intervenției a primelor resurse alertate este ora 09:23, date
înregistrate pe tableta aflată în dotarea ambulanței SMURD tip B2, deși membrii echipajului au declarat că în fapt momentul ajungerii la fața locului ar fi fost cu două
minute mai devreme, respectiv ora 09:21.

De asemenea, prima autospecială de stingere cu apă și spumă a ajuns la locul incendiului,
conform celor susținute de membrii echipajului, la ora 09:23, iar pe timpul echipării
personalului cu mijloacele de protecție individuală și al efectuării recunoașterii la locul
evenimentului, persoana aflată la etajul 6, în spațiul incendiat, se desprinde de balustrada
balconului și cade în gol.

Totodată, din imaginile video analizate de comisia de verificare și din susținerile
personalului Detașamentului de Pompieri Constanța-Palas, reiese că autospeciala de
intervenție și salvare de la înălțime a fost alertată la ora 09:27:43, părăsește incinta
subunității la ora 09:30:35 și ajunge la locul intervenției la ora 09:41, la aproximativ 16 minute după ce victima a căzut în gol.

Facem mențiunea că în raportarea ISU Constanța către dispeceratul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență este consemnată nereal ca moment a alertării autospecialei de intervenție și salvare de la înălțime ora 09:15, iar ora sosirii la locul incendiului este 09:27. În realitate, autospeciala a început deplasarea din subunitate la ora 09:30:35.
Asistența medicală de urgență a victimei a fost asigurată de paramedicii SMURD, după prăbușirea victimei, prin scoaterea acesteia din zona de pericol imediat (aflată sub spațiul incendiat) și efectuarea manevrelor de resuscitare, respectiv de acordare a primului ajutor calificat. Ulterior, asistența medicală de urgență a victimei a fost asigurată și de către un echipaj SMURD de terapie intensivă mobilă, încadrat cu medic.

Pe lângă disfuncționalitățile expuse, Comisia de verificare a mai constatat încălcarea unor
norme procedurale privind echiparea personalului la locul intervenției, superficialitate în
îndeplinirea atribuțiilor în domeniul logistic prin neasigurarea menținerii în stare de
operativitate a tehnicii de intervenție din dotare, respectiv nereguli identificate în
asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ.

Aspecte privind utilizarea pernei pneumatice de salvare
Aceste echipamente reprezintă mijlocul tehnic utilizat, în mod cu totul excepțional, în
misiuni de salvare a persoanelor surprinse la înălțime, sub condiția ca persoana
respectivă să fie cooperantă, iar saltul în gol să reprezinte o acțiune voluntară.
De asemenea, utilizarea acestor echipamente, potrivit instrucțiunilor furnizate de
producătorii de profil, se face de către personal instruit, saltul și aterizarea pe pernă
presupunând adoptarea unei poziții specifice, fără de care riscul producerii unor fracturi
de coloană sau a altor leziuni grave este major.
Subliniem faptul că utilizarea acestor echipamente se face doar în lipsa autospecialelor de intervenție și salvare de la înălțime, neputând fi eliminate riscurile de accidentare și următoarele limitări:
a) spațiul de amplasare a pernei pneumatice de salvare și a echipamentelor
necesare aducțiunii de aer și realizării presiunii optime în pernă trebuie să fie suficient, în
funcție de dimensiunile pernei, și fără obstacole;
b) amplasarea pernei este condiționată de punctul de unde se execută saltul,
astfel încât persoana care se aruncă în gol să aterizeze pe centrul pernei de salvare, pe
spate, într-o poziție orizontală;

c) înălțimea de la care se execută saltul este în funcție de dimensiunile pernei.
În acest context, prin dispoziție a secretarului de stat, șef al Departamentului pentru
Situații de Urgență s-a constituit un grup de lucru care să efectueze o analiză operațională, documentată și pe experiența internațională, din care să reiasă necesitatea și oportunitatea dotării unităților operative subordonate Inspectoratului General pentru
Situații de Urgență cu astfel de echipamente, concluziile și propunerile grupului de lucru
urmând a fi prezentate conducerii ministerului în termen de trei săptămâni.

Măsuri dispuse
Având în vedere disfuncționalitățile constatate de comisia de verificare, conducerea
Inspectoratului General pentru Situații de Urgență a dispus următoarele măsuri:

a) efectuarea cercetării disciplinare prealabile, potrivit dispozițiilor Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu completările și modificările ulterioare, a trei ofițeri cu
funcții de conducere de la nivelul ISU Constanța, întrucât gravitatea faptelor săvârșite
impune aplicarea unor sancțiuni mai aspre, în corelare cu disfuncțiile create în activitatea
instituției.

Doi dintre ofițerii în cauză aveau atribuții directe în menținerea în stare de operativitate a tehnicii din dotare. Tehnica de intervenție fiind defectă, în speță autospeciala de intervenție și salvare de la înălțime, nu au solicitat fondurile financiare necesare efectuării reparațiilor și introducerii în timp scurt în stare de operativitate a autospecialei, deși la nivelul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență aceste fonduri erau disponibile.

Cel de-al treilea ofițer a manifestat superficialitate în asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ din subordine la un nivel adecvat îndeplinirii misiunilor din competență și nu a dispus măsuri pentru corectarea disfuncționalităților nici la locul intervenției, unde a fost prezent.
b) sancționarea disciplinară a patru subofițeri din cadrul ISU Constanța, pentru
nerespectarea normelor privind echiparea la locul intervenției și coordonarea acțiunilor
de intervenție;
c) sancționarea personalului operativ cu atribuții de gestionare a apelurilor de urgență
și de coordonare a resurselor alocate intervenției, personal din dispeceratul ISU Constanța
și din cadrul Detașamentului de Pompieri Palas-Constanța.
d)începând cu data de 19.02.2021, din ordinul Inspectorului General al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, în toate unitățile operative subordonate se vor efectua reinstruirea personalului privind aplicarea procedurilor operaționale de intervenție pe tipuri de risc și verificarea stării tehnice și de întreținere a mijloacelor de intervenție.

Sub aspect organizatoric, conducerea IGSU a dispus următoarele măsuri
Pentru asigurarea continuității actului de comandă la nivelul ISU Constanța, începând cu
data de 04.02.2021, pe funcția de inspector șef a fost împuternicit domnul colonel Amarandei Mihail-Cristian, titular inspector șef la ISU Botoșani.

Această măsură a fost dispusă având în vedere că funcția de inspector șef a fost vacantată, ca urmare a decesului, în data de 04.11.2020, a ofițerului care a asigurat conducerea inspectoratului.
De asemenea, începând cu data de 01.03.2021, un ofițer din cadrul ISU București-Ilfov va fi împuternicit pe funcția de Prim Adjunct al Inspectorului șef. Totodată, s-a dispus
împuternicirea pe funcția de șef Centru Operațional Județean a unui ofițer din cadrul ISU
Constanța.
Toate aceste demersuri sunt menite să asigure exercitarea actului de comandă, astfel încât să fie îndeplinite misiunile de prevenire, monitorizare și gestionare a situațiilor de
urgență.
Întrucât în cauză se efectuează o cercetare penală, concluziile desprinse din efectuarea verificării, precum și măsurile dispuse de conducerea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență vor fi puse la dispoziția organelor de cercetare penală competente.

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență dezaprobă modul de îndeplinire a
sarcinilor de către o parte a personalului implicat în gestionarea intervenției din data de
16.02.2021 și asigură societatea civilă că obiectivele instituției urmăresc, în mod prioritar,
îmbunătățirea permanentă a capacității de răspuns și creșterea siguranței cetățenilor.

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.