Zuckerberg a mințit! Facebook îți citește mesajele private de pe WhatsApp

Recunoscând că „nu avem în prezent o reputație solidă în ceea ce privește construirea de servicii de protecție a confidențialității”, CEO-ul Facebook a scris că „cred că viitorul comunicării se va îndrepta din ce în ce mai mult către servicii private, criptate, în care oamenii pot fi siguri că ceea ce își spun unii altora rămâne în siguranță și că mesajele și conținutul lor nu vor rămâne în permanență în preajmă”. Acesta este viitorul pe care sper că vom contribui la realizarea lui. Plănuim să construim acest lucru în modul în care am dezvoltat WhatsApp.”
 
Viziunea lui Zuckerberg s-a axat pe caracteristica emblematică a WhatsApp, despre care a spus că firma intenționează să o aplice și la Instagram și Facebook Messenger: criptarea end-to-end, care convertește toate mesajele într-un format ilizibil, care este deblocat doar atunci când ajung la destinația lor.
 
Mesajele WhatsApp sunt atât de sigure, a spus el, încât nimeni altcineva – nici măcar compania – nu poate citi un cuvânt. Așa cum Zuckerberg a spus mai devreme, în cadrul unei mărturii în fața Senatului SUA în 2018, „Nu vedem niciunul dintre conținuturile din WhatsApp”.
 
WhatsApp subliniază acest aspect atât de constant încât un steguleț cu o asigurare similară apare automat pe ecran înainte ca utilizatorii să trimită mesaje: „Nimeni din afara acestui chat, nici măcar WhatsApp, nu le poate citi sau asculta”.
 
Aceste asigurări nu sunt adevărate. WhatsApp are peste 1.000 de lucrători contractuali care umplu etajele unor clădiri de birouri din Austin, Texas, Dublin și Singapore, unde examinează milioane de bucăți de conținut al utilizatorilor. Așezați la computere în poduri organizate în funcție de sarcinile de lucru, acești lucrători cu ora folosesc un software special pentru Facebook pentru a trece prin fluxurile de mesaje private, imagini și videoclipuri care au fost raportate de utilizatorii WhatsApp ca fiind necorespunzătoare și apoi verificate de sistemele de inteligență artificială ale companiei.
 
Acești contractori se pronunță asupra a tot ceea ce le apare pe ecran – de la fraude sau spam până la pornografie infantilă și potențiale comploturi teroriste – de obicei în mai puțin de un minut.
 
Controlarea utilizatorilor, asigurându-i în același timp că intimitatea lor este sacrosanctă, reprezintă o misiune dificilă pentru WhatsApp. O prezentare internă de marketing a companiei din decembrie, cu 49 de slide-uri, obținută de ProPublica, subliniază promovarea „feroce” a „povestirii despre confidențialitate” a WhatsApp.
 
Directorul de comunicare al WhatsApp, Carl Woog, a recunoscut că echipe de contractori din Austin și din alte părți analizează mesajele WhatsApp pentru a identifica și elimina „cei mai răi” abuzatori. Dar Woog a declarat pentru ProPublica că societatea nu consideră această muncă drept moderare de conținut, spunând: „De fapt, nu folosim de obicei acest termen pentru WhatsApp”. Compania a refuzat să pună la dispoziție directori pentru interviuri pentru acest articol, dar a răspuns la întrebări prin comentarii scrise.
 
„WhatsApp este un colac de salvare pentru milioane de oameni din întreaga lume”, a declarat compania. „Deciziile pe care le luăm în legătură cu modul în care ne construim aplicația se concentrează pe confidențialitatea utilizatorilor noștri, pe menținerea unui grad ridicat de fiabilitate și pe prevenirea abuzurilor.”
 
Negarea de către WhatsApp a faptului că moderează conținutul este vizibil diferită de ceea ce spune Facebook Inc. despre frații corporativi ai WhatsApp, Instagram și Facebook. Compania a declarat că aproximativ 15.000 de moderatori examinează conținutul de pe Facebook și Instagram, niciunul dintre acestea nefiind criptat. Aceasta publică rapoarte de transparență trimestriale care detaliază câte conturi Facebook și Instagram au „acționat” pentru diverse categorii de conținut abuziv. Nu există un astfel de raport pentru WhatsApp.
 
Desfășurarea unei armate de examinatori de conținut este doar una dintre modalitățile prin care Facebook Inc. a compromis confidențialitatea utilizatorilor WhatsApp. Împreună, acțiunile companiei au făcut ca WhatsApp – cea mai mare aplicație de mesagerie din lume, cu două miliarde de utilizatori – să fie mult mai puțin privată decât înțeleg sau se așteaptă probabil utilizatorii săi.
 
O investigație a ProPublica, bazată pe date, documente și zeci de interviuri cu actuali și foști angajați și contractori, dezvăluie modul în care, de la achiziționarea WhatsApp în 2014, Facebook a subminat în mod discret garanțiile sale de securitate radicale în mai multe moduri. (Două articole din această vară au remarcat existența moderatorilor WhatsApp, dar s-au concentrat pe condițiile de muncă și pe salariile acestora, mai degrabă decât pe efectul lor asupra confidențialității utilizatorilor. Acest articol este primul care dezvăluie detaliile și amploarea capacității companiei de a examina cu atenție mesajele și datele utilizatorilor – și de a examina ce face compania cu aceste informații).
 
Multe dintre afirmațiile făcute de moderatorii de conținut care lucrează pentru WhatsApp sunt reluate de o plângere confidențială a unui denunțător depusă anul trecut la Comisia pentru valori mobiliare și burse din SUA. Plângerea, pe care ProPublica a obținut-o, detaliază utilizarea extensivă de către WhatsApp a unor contractori externi, a sistemelor de inteligență artificială și a informațiilor din conturi pentru a examina mesajele, imaginile și videoclipurile utilizatorilor. Aceasta susține că afirmațiile companiei cu privire la protejarea confidențialității utilizatorilor sunt false. „Nu am văzut această plângere”, a declarat purtătorul de cuvânt al companiei. SEC nu a luat nicio măsură publică în legătură cu aceasta; un purtător de cuvânt al agenției a refuzat să comenteze.
 
De asemenea, Facebook Inc. a minimalizat cantitatea de date pe care le colectează de la utilizatorii WhatsApp, ce face cu ele și cât de multe le împărtășește cu autoritățile de aplicare a legii. De exemplu, WhatsApp împărtășește metadate, înregistrări necriptate care pot dezvălui multe despre activitatea unui utilizator, cu agențiile de aplicare a legii, cum ar fi Departamentul de Justiție.
 
Datele utilizatorilor WhatsApp, a aflat ProPublica, au ajutat procurorii să construiască un caz de profil înalt împotriva unui angajat al Departamentului Trezoreriei care a divulgat documente confidențiale către BuzzFeed News care au dezvăluit modul în care banii murdari circulă prin băncile din SUA.
 
La fel ca și alte platforme de socializare și de comunicare, WhatsApp este prins între utilizatorii care se așteaptă la confidențialitate și entitățile de aplicare a legii care cer efectiv contrariul: ca WhatsApp să predea informații care vor ajuta la combaterea infracțiunilor și a abuzurilor online.
 
WhatsApp a răspuns la această dilemă afirmând că nu este deloc o dilemă. „Cred că absolut putem avea securitate și siguranță pentru oameni prin criptarea end-to-end și să lucrăm cu forțele de ordine pentru a rezolva infracțiuni”, a declarat Will Cathcart, al cărui titlu este Head of WhatsApp, într-un interviu pe YouTube cu un think tank australian în luna iulie.
 
Tensiunea dintre confidențialitate și diseminarea de informații către forțele de ordine este exacerbată de o a doua presiune: nevoia Facebook de a face bani din WhatsApp. De când a plătit 22 de miliarde de dolari pentru a cumpăra WhatsApp în 2014, Facebook a încercat să afle cum să genereze profituri de pe urma unui serviciu care nu le cere niciun ban utilizatorilor săi.
 
Această enigmă a dus periodic la mișcări care au înfuriat utilizatorii, autoritățile de reglementare sau ambele. Obiectivul de a monetiza aplicația a făcut parte din decizia companiei din 2016 de a începe să împărtășească datele utilizatorilor WhatsApp cu Facebook, lucru despre care compania le-a spus autorităților de reglementare din UE că este imposibil din punct de vedere tehnologic.
 
Același impuls a impulsionat un plan controversat, abandonat la sfârșitul anului 2019, de a vinde publicitate pe WhatsApp. Iar mandatul de căutare a profitului a stat la baza unei alte inițiative ratate în ianuarie: introducerea unei noi politici de confidențialitate pentru interacțiunile utilizatorilor cu întreprinderile pe WhatsApp, care permitea întreprinderilor să utilizeze datele clienților în moduri noi. Acel anunț a declanșat un exod al utilizatorilor către aplicații concurente.
 
Planul de afaceri din ce în ce mai agresiv al WhatsApp se concentrează pe taxarea companiilor pentru o serie de servicii – permițând utilizatorilor să facă plăți prin WhatsApp și gestionarea discuțiilor cu serviciul clienți – care oferă confort, dar mai puține protecții ale confidențialității. Rezultatul este un sistem confuz de confidențialitate pe două niveluri în cadrul aceleiași aplicații, în care protecțiile oferite de criptarea de la un capăt la altul sunt erodate și mai mult atunci când utilizatorii WhatsApp folosesc serviciul pentru a comunica cu întreprinderile.
 
Prezentarea de marketing a companiei din decembrie surprinde imperativele divergente ale WhatsApp. Aceasta afirmă că „confidențialitatea va rămâne importantă”. Dar transmite, de asemenea, ceea ce pare a fi o misiune mai urgentă: necesitatea de a „deschide deschiderea brandului pentru a cuprinde viitoarele noastre obiective de afaceri”.
 
Mai multe detalii pot fi consultate la The Defender
 
Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.