◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro16.04.2024

Joaca de-a cutremurul va salva vieți – Atelierele de lucru manual se întorc

La începutul anului 2021 Asociația pentru Dezvoltare și Mediu ADEMED a susținut cu elevii cursului primar de la Liceul Teoretic Traian Lalescu din Brănești, jud. Ilfov și de la Școala Gimnazială Ferdinand I din Capitală, ateliere on line în care i-a învățat să construiască machete de mobilier și machete ale cartierului. Cu ajutorul acestora, elevii au derulat exerciții de simulare a comportamentului la cutremur. Proiectul a fost implementat de organizația neguvernamentală ADEMED și a fost finanțat de programul Bucureștiul Pregătit, cu sprijinul financiar al IKEA Romania, ING Bank, Lidl Romania, ENDAVA și ENEL. 

Judecând după faptul că am depășit în multe cazuri durata alocată chiar și de trei ori și după numărul mare de fotografii primite, atelierele de simulare a comportamentului la cutremur au fost foarte bine primite. Fără falsă modestie, ne așteptam. A fost a patra oară când am lucrat cu micii „ingineri”. De fiecare dată uită de timp. După simularea pe macheta zguiduită pe o carte așezată pe 2 creioane, copiii au derulat exercițiul și cu propria persoană, incluzând zgâlțâirea mobilei pentru a vedea cât este de stabilă. Această experiență practică ne-a confirmat metodica detaliată în continuare.

1) Întrebări și răspunsuri

Vom avea parte de un cutremur în România? 

România se află într-o zonă seismică. E în firea omului să ignore ce nu-i convine, dar aceasta atitudine nu ajută la nimic. 

Peste tot găsim sfaturi despe ce ar trebui să facem în cazul unui cutremur. Nu sunt suficiente?

Ceea ce nu cunoști te înspăimântă. Pe internet, sfaturile se află separat de cunoștințele despre cauzele și manifestările cutremurelor. Separarea împiedică înțelegerea așa că probabil vei uita sfaturile când vei avea nevoie de ele.

Calculatorul este omiprezent. De ce nu l-am folosi pentru a învâța comportamentul în caz de cutremur?

 De mici explorăm lumea mai întâi cu mâinile și mai târziu cu ochii. Aceasta legătură între simțul tactil, explorarea vizuală și rațiune se păstrează toată viața. A neglija manualitatea este la fel de dăunător ca și a neglija abilitățile digitale. 

   2) Iluzia învățării „din carte”

Copiii învață la atelierele noastre să își păstreze manualitatea. Am constatat că la vârsta de 7 ani ești mai îndemânatic decât la 12 ani. Pe măsură ce creștem, școala, anturajul, familia –  toți se întrec în a ne dezvăța să explorăm spațiul în favoarea contemplării imaginilor de pe ecrane. Relieful, textura, mirosul -toate dispar și suntem indemnați să reducem realitatea la imaginea ei bidimensională. Nici nu realizăm când am făcut pasul într-o realitate văduvită de experiența simțurilor. Nu știm ce pierdem pentru că suntem împinși să credem că dacă avem acces la un volum din ce în ce mai mare de cunoștințe, acest lucru înseamnă automat că știm mai mult. Cu toate că bunul simț ne spune că astfel pierdem capacitatea de a înțelege cum anume putem folosi ce știm. Când au loc dezastre, ceea ce putem face devine o chestiune de viață și de moarte. A face nu înseamnă însă a recapitula imagini, ci a interacționa cu mediul și cu cei din jurul tău.

3) Înapoi la originea învățării

A măsura, a tăia, a lipi. Contactul tactil re-crează realitatea imediat înaintea ochilor. A construi macheta sufrageriei sau a sălii de clasă este o modalitate de a identifica locurile periculoase și pe cele unde te poți adăposti în timpul unui cutremur. Dar este și o cale de a te obișnui să fii prezent în realitatea ta fizică, să o explorezi folosind toate simțurile. Ca și în copilăria mică, explorarea tactilă însoțește astfel văzul. Căutarea continuă a soluțiilor la multiplee mici provocări ale construcției machetelor și ale utilizării lor în simularea unui cutremur stimulează creativitatea. Aceasta va fi neprețuită în viață și cu atât mai mult în condițiile unui dezastru, când este absolut necesar să improvizezi. A căuta permanent soluții la probleme uneori descurajant de dificile – este o atitudine formată în urma interacțiunii fizice cu mediul.

4) Invață-i pe toți și lasă-te învățat de toți

Invățarea conectată, în care toți participanții îi sprijină pe toți ceilalți, este rodul disponibilității resurselor digitale, dar nu se reduce la utilizarea acestora. Capacitatea fiecăruia de a găsi și utiliza informația, capacitate sporită prin acțiunea în colaborare, devine mai importantă decât volumul de informație asimilat și chiar decât informația disponibilă. Internetul și media socială sunt mijloace de colaborare, însă trebuie să știi cum. Îți este mai ușor să colaborezi în mediul online decât fizic, dar deprinderea de a rezolva sarcini în comun se dobândește în principal în mediul fizic, în copilărie. În cazul unui cutremur, pentru o perioadă rămâi singur: autoritățile se organizează, fiecare cetățean trece prin situații dificile particulare. Sub asemenea constrângeri, îndemânarea de a cere și de a oferi ajutor celorlalți devine critică. Realizarea machetelor și utilzarea lor la simulare este  un exercițiu de ofertă și cerere de ajutor- inima oricărei acțiuni de reacție la cutremur. 

5) Invață să faci ce ai de făcut cât mai simplu  

În cazul unui cutremur nu ai la dispoziție magazine de unde să cumperi ce ai nevoie, nici timp să proiectezi și să încerci dispozitive sofisticate. Trebuie sa te descurci cu ce ai la îndemână. Cum însă ai crescut într-un mediu hiperspecializat și hiperprotectiv, blocajul psihic în calea utilizarii creative a materialelor disponibile este puternic.  Machetele te obligă să cauți cea mai simplă soluție deoarece materialele sunt limitate, timpul este limitat, poți repara și modifica, dar nu poți schimba esențial. Trebuie să fii eficient și sp îți urmezi intuiția. Ingineria intuitivă va fi esențială în caz de cutremur, pentru că trebuie să te descurci cu ce ai și cu ce știi.

6) Invață calculatorul să te organizeze

A căuta pe internet ceea ce ar trebui cere timp, dar a stabili un cadru de informații de încredere înseamnă să îți „educi” calculatorul pentru a deveni mentorul tău în această căutare. Playlist-urile, favoritele, listele de link-uri – trebuie să le organizezi pentru că tu trebuie să fii eficient când construiești o machetă. Căutarea pe internet are în vedere un rezultat concret – macheta- pe bancul tău de lucru, adică în realitate. Nu mai este căutare de dragul căutării. Spiritul de organizare va fi esențial în caz de cutremur, pentru ca nu te vei mai putea bizui pe procedurile formale sau informale cu care societatea te-a obișnuit. 

7) Joaca ne salvează viața

 Soluțiile pe care le găsești singur la problemele de astăzi sunt precursorii soluțiilor la probleme viitoare. Construcția și utilizarea unei machete este un lung șir de reacții la multiple minuscule provocări. Ca într-un joc de fotbal. Este esențial ca învățarea să fie placută, pentru a ne atrage și pentru a forma deprinderi.  Atelierele „de-a cutremurul” cu machete construite de copii sunt o joacă, dar rezultatul jocului va fi 1-0 pentru viață.



Asociația pentru Dezvoltare și Mediu – ADEMED 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *