◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Lectura pe hârtie asigură o memorare superioară

Când citiți texte de câteva sute de cuvinte sau mai mult, învățarea este mai eficientă atunci când lectura este pe hârtie și nu pe ecran. Beneficiile tipăririi se manifestă în mod special atunci când sunt testate sarcini relativ simple – cum ar fi identificarea ideii principale într-un pasaj de lectură – sau cele care necesită abstracție mentală, cum ar fi extragerea de subtilități dintr-un text. Citirea în format tipărit îmbunătățește, de asemenea, capacitatea de memorare a detaliilor.

Studiile arată că atât elevii de școală, cât și studenții de la facultate au ideea eronată că vor obține performanțe mai mari la un test dacă au citit digital. Și totuși, de fapt, nota este mai mare atunci când materialul este citit în varianta tipărită, scrie publicația online „The Conversation”.

Studiile efectuate asupra elevilor de clasa a X-a din Norvegia și a elevilor din clasele aIII-a – a VIII-a din SUA au relevant rezultate mai mari atunci când testele standardizate au fost administrate folosind formula pe hârtie. În studiul din SUA, efectele negative ale testării digitale au fost cele mai puternice în rândul studenților cu note scăzute la citire, celor care învață limba engleză și studenților din domeniile de educație specială.

Discrepanțele dintre rezultatele imprimate și cele digitale sunt parțial legate de proprietățile fizice ale hârtiei. În această formulă, intră în ecuație atingerea și geografia vizuală a paginilor. Pe de altăparte, există cercetări care pun în evidență faptul că oamenii abordează textele digitale cu o mentalitate potrivită rețelelor sociale ocazionale și dedică mai puțin efort mental decât atunci când citesc astfel. De asemenea, elevii sunt mai predispuși la multitasking și la distragerea atenției atunci când studiază pe ecrane.

Cercetarea colectivă arată că mediile digitale au caracteristici comune și practici ale utilizatorilor care pot restrânge învățarea. Acestea includ concentrarea redusă, o mentalitate de divertisment, o înclinație spre multitasking, lipsa unui punct de referință fizic fix, utilizarea redusă a adnotărilor și revizuirea mai puțin frecventă a ceea ce a fost citit, auzit sau vizionat.

(R.I.)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *