◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro24.04.2024

Tezaurul din Benin s-ar putea întoarce acasă din muzeele occidentale, după mai bine de un secol

Artefacte africane jefuite cândva sunt pe cale de a se întoarce acasă. Muzeele europene lucrează pentru repatrierea pieselor care alcătuiesc binecunoscutul tezaur din Benin, care au fost luate de britanici într-un raid din 1897 asupra palatului regal, anunță CNN.

Bronzurile din Benin, unele dintre cele mai mari comori ale Africii, nu provin de fapt din țara cu același nume, ci din vechiul Regat al Beninului, acum situate în sudul Nigeriei. De asemenea, nu sunt realizate din bronz. Diferitele artefacte includ colți de elefant sculptați și statui de leopard de fildeș, precum și capete din lemn. Cele mai faimoase obiecte sunt 900 de plăci de alamă, datând în principal din secolele al XVI-lea și al XVII-lea, cândva bătute pe stâlpi în palatul regal din Benin.

Există cel puțin 3.000 de articole împrăștiate în întreaga lume, poate chiar multe alte mii. Astfel de piese se pot vedea în multe dintre marile muzee ale Occidentului, inclusiv British Museum din Londra și Muzeul Metropolitan de Artă din New York, în instituții muzeale mai mici, iar colecțiile personale ale familiilor Lehman, Rockefeller, Ford și Rothschild au deținut astfel de artefacte.

Importanța lor a fost apreciată în Europa din momentul în care au fost văzute pentru prima dată acolo, în anii 1890. Curatorii de la British Museum le-au comparat la acea vreme cu cele mai bune sculpturi italiene și grecești. Neil MacGregor, fostul director al British Museum, le-a numit „marile opere de artă” și „triumfuri ale turnării metalelor”.

Pe de altă parte, există și un loc unde se găsesc foarte puține dintre artefactele originale: orașul Benin, unde au fost făcute. Dar acest lucru urmează să se schimbe. Familia regală a Beninului și guvernele locale nigeriene intenționează să deschidă un muzeu în Benin City, în 2023, cu cel puțin 300 din celebrele piese. Acestea vor proveni în principal din colecțiile a zece mari muzee europene, precum Forumul Humboldt din Berlin, Weltmuseum din Viena și British Museum. Inițial împrumutate pe trei ani, cu posibilitate de reînnoire, vor putea fi înlocuite atunci când aceste împrumuturi vor ajunge la termenele-limită.

Această inițiativă extrem de complexă – organizată prin Benin Dialogue Group, care s-a reunit pentru prima dată în 2010 – este sărbătorită ca o șansă pentru nigerieni de a vedea o parte din moștenirea lor culturală. „Vreau ca oamenii să poată înțelege trecutul lor și să vadă cine am fost”, a spus Godwin Obaseki, guvernatorul statului Edo, unde se află orașul Benin, implicat în proiect.

Orașul Benin a cerut restituirea artefactelor sale timp de zeci de ani. În anii 1970, când organizatorii unui festival major de artă și cultură din Lagos, Nigeria, au cerut împrumut British Museum un artifact foarte prețuit, o mască de fildeș din secolul al XVI-lea, instituția muzeală a refuzat, invocând fragilitatea obiectului. Pe de altă parte, unele piese furate în timpul raidului din secolul al XIX-lea au ajuns înapoi în Nigeria contra cost – în anii 1950, British Museum a vândut Nigeriei mai multe piese pentru un muzeu planificat în Lagos, și a vândut altele pe piața liberă. Dar acestea nu au fost returnările gratuite, la scară largă, solicitate oficial acum.

Presiunea pentru acest tip de returnări este tot mai crescută. În 2016, studenții de la Jesus College, parte a Universității Cambridge, au făcut campanie pentru ca statuia unui cocoș să fie scoasă din sala unde fusese expusă de ani de zile. După cinci ani, încă nu s-a întâmplat. Și în Statele Unite, studenții au protestat față de prezența unui bronz Benin la Muzeul Școlii de Design din Rhode Island. Instituția caută și astăzi să returneze artefactul, dar se chinuie să afle cui – guvernului Nigerian… Familiei regale din Benin…

(R.I.)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *