◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro29.03.2024

Radio România Actualităţi onorează în fiecare zi o promisiune: să nu se abată de la statutul de posibilă secţie a Academiei Române

Într-o bună zi am auzit o vorbă mare, care s-a dovedit a fi și bună: „Radio România a fost și continuă să fie o secție a Academiei Române!”. Măcar prin limba vorbită, dacă nu și prin rigoarea tratării fiecărui subiect sau a fiecărui interlocutor în parte. Și o face de 94 de ani, împliniți la 1 noiembrie 2022, spunând  „prezent” la toate marile evenimente  naționale  și internaționale , în legătură cu domeniile de maxim interes, de la cel politic la cel social și economic, dar și la cel cultural. Iar dacă vorbim despre Programul 1, devenit de atâția ani Radio România Actualități, postul național public cu cea mai mare audiență în cele mai diverse formule de măsurare, cultura are în mod echilibrat toate formele de exprimare. Și nu vorbim corect doar la zile aniversare sau de Ziua Limbii Române, onorând, cum spunea recent marele scriitor Dinu Săraru, „un element fundamental al identităţii noastre naţionale”, și nu căutăm actanții culturali doar atunci când produc evenimente în premieră sau de interes național, aniversare sau comemorative. Ne-am obișnuit să nu așteptăm evenimentele semnalate „de calendar”, ci să privim actele și gesturile culturale în dezvoltarea lor, neapărat reflectate în oglinda receptorilor, tot mai diferiți, tot mai pretențioși și uneori indiferenți la ceea ce de fapt li se adresează. Obișnuiți să nu ne tratăm audiența cu „ceea ce, chipurile, își dorește”, ci cu „ceea ce e mai valoros”, avem la Radio România Actualități forme variate de a ne ține, cultural vorbind, publicul în „priza” de informații. De la semnalarea unui eveniment și invitația implicită la participare la reportajul de la fața locului cu secvențe la cald, când știm sigur că e important să fim „ochii și urechile publicului” care nu a putut fi de față, de la interviuri pregătitoare sau de aprofundare post-eveniment, în limita timpului adesea prea scurt pe care îl avem în fiecare radioprogram, până la radio-documentare artistice care devin, cum li se mai spune, „filmul de la radio”.    

Dacă ne-am lua ca reper programul din două săptmâni consecutive, indiferent cum am alege și am înmulți apoi cu 26 (perechi de săptămâni !), am putea obține, măcar în mare, o oglindă a ceea ce este, între celelalte domenii, reflectarea culturii la radio într-un an de zile. Pentru că nu sunt puține serile de duminică în care la emisiunea Perspective sunt anunțate și evenimente culturale de mare intres național sau internaționale cu participare românească. În radio-programele zilnice de luni până joi, la Bună dimineața, România și la Matinal, la Prietenii de la Radio sau la Reporterii actualității , dar mai ales la Obiectiv România sunt prelucrate și puse în undă  evenimente culturale din toate județele țării în care avem corespondenți locali și, desigur, din capitală – că e vorba de arte plastice, de muzică, de literatură, de film sau de teatru, de muzee sau de alte instituții de cultură. Pe lângă aceste radioprograme, marile Festivaluri, precum George Enescu sau Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, dar nu numai, își găsesc reflectarea și în Radiojurnale sau, după caz, în buletinele de știri. Adesea, la Matinal sau la Prietenii de la Radio invitații de la 8,30 sau de la 11,30 sunt personalități recunoscute din mediul cultural, artiști sau organizatori din toate domeniile artei. Vineri, cele mai importante sunt invitațiile pentru sfârșitul de săptămână în agende culturale programate la Prietenii de la Radio sau în noul radio-program Weekend Fan, devenind adevărate tentații culturale in emisiunile tematice Grădina lui Iohann sau în agenda specializată de sâmbătă dimineața. Radioprograme precum Matinalii de weekend, Dimineți cu soare sau Ca pe roate devin adevărate arene în care invitațiile sau  reportajele de la evenimentele culturale se succed în cavalcadă, acoperind toată țara și toate domeniile in care se întâmplă ceva semnificativ. Cu specific cultural aparte e emisiunea Vatra luminoasă, în care își fac loc și cultura tradițională, dar și muzicile ce se mai aud în vatra satului, măcar la evenimente speciale sau la festivaluri de profil .

Interes pentru  domeniul cultural prezintă și invitațiile din emisiuni de genul La dispoziția dvs. sau Multikulti – fenomenul multi-cultural și nu sunt uitați prin manifestările lor artistice nici Românii de pretutindeni , în emisiunea ce le e în mod special adresată.

Un tronson aparte e cel din intervalul  orar 21,05 – 22,00 în care săptămânal sau din două în două săptămâni sunt programate emisiunile de aprofundare, emisiuni pe domenii, cu teme în cea mai mare parte culturale. Istorica, realizator George Popescu și Lumea de mâine, cu Corina Negrea,  sunt lunea. Marți urmează în pandant Oameni care mișcă România, cu Ruxandra Săraru şi Excelenţa la ea acasă și Printre ziduri, propusă de Babriel Basarabescu. Miercuri avem la Academica invitați în marele spectacol de idei al lumii mari specialiști în cele mai diverse domenii (Academia Română are 14 secții !) și, în egală măsură, culturale sunt și temele abordate de invitații lui Cristian Curte în emisiunea Biserica și societatea. Joi e rândul radio-documentarului artistic Filmul de la Radio, în cel mai propriu sens al sintagmei (echipa Sorina Man, Simona Șerbănescu, Mihaela Helmis – premiate în festivalurile și competițiile naționale și internaționale de profil ).

La Alternative ne îmbogățim cultura muzicală, așa cum Smart-Box și Internet-Cafe sunt noile emisiuni în care, specializat, ținem pasul cu noutățile în domemiile preocupate de tehnologiile actuale, tot mai mult la dispoziția noastră .

Și probabil ar fi trebuit să încep cu Teatrul Național Radiofonic, un brand Radio România, seară de seară şi pe undele RRA, un alt element ce ne ține pe bună dreptate aproape de valorile culturii naționale și de ceea ce cu îndreptățire ne-ar putea oricând înscrie într-o diversă și bogată secție a Academiei Române. Cine nu și-a făcut cultura teatrală ascultând marile noastre voci și marile spectacole din fonoteca Radio România sau pe cele mai noi, care țin pasul cu noile tehnologii ce permit crearea complexelor peisaje sonore ale teatrului radiofonic contemporan (de atâtea ori și el premiat în competițiile de profil!)? Sau cine nu și-a adormit copiii sau nepoții cu basmele dramatizate de la Noapte bună, copii, o producție a aceluiași Teatru radiofonic?

În viteza în care trăim, Radio România Actualități este locul în care, poate nu cât ne-am putea dori, cultura, sub cele mai diferite forme ale ei, și-a găsit ritmul și își menține statutul de element formator, pe potriva și pe gustul unui public pe cât de divers, pe atât de ușor de pierdut dacă am greși și nu i-am oferi valori, zi de zi, oră de oră, așa cum ne străduim, cu dăruire, de 94 de ani. Şi aşa cum ne ura la aniversare Dinu Săraru, ne străduim să nu ne dezicem şi să dăm în fiecare zi „Ora exactă, de la Radio” şi în domeniul  atât de bogat al culturii contemporane. 

 

Mihaela Helmis

realizator Radio România Actualități

(Revista UZP nr. 28/2022)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *