◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro26.04.2024

La mulți ani, Dacia!

Azi se împlinesc 52 de ani de când există în România societatea Dacia  Colibași (fosta Întreprindere de Autoturisme Pitești, IAP) azi, Automobile Dacia cu sediul în orașul argeșean Mioveni.

E moment aniversar deoarece acum 52 de ani  a fost lansat primului model, Dacia 1100.

 Acesta, care mai poate fi văzut și azi  mai mult la colecționarii de automobile sau prin zonele rurale, a fost produs în aproape 44.000 de unităţi până la sfârşitul anului 1972. 

Pe 20 august 1968, la fosta IAP (sau UAP) Piteşti începe producţia modelului Dacia 1100 sub licenţa Renault 8, o berlină cu tracţiune şi motor pe roţile din spate. Primul automobil ieşit de pe banda de montaj a fost făcut cadou președintelui României  de la acea vreme, Nicolae Ceauşescu.

La acea vreme, Renault furniza toate părţile componente ale modelului şi muncitorii de la Dacia le asamblau. A mai fost produs, în număr limitat, modelul Dacia 1100S care avea patru faruri şi un motor ceva mai puternic, folosit în special de fosta miliţie şi în competiţii automobilistice. În august 1969 a intrat în producţie Dacia 1300 sub licenţa Renault 12, berlină cu motor şi tracţiune faţă prezentată la saloanele auto de la Bucureşti şi Paris.

De-a lungul anilor au fost produse diverse modele derivate din cel de bază, iar după 1999, când Dacia a fost preluată de Grupul Renault, au apărut Dacia Nova şi SupeRnova. În 2004 s-a lansat Dacia Logan, cel mai de succes automobil low cost, în 2008 a apărut Sandero, iar în 2010 Duster, primul SUV din istoria companiei care în scurt timp a cucerit până şi cele mai pretenţioase pieţe auto din lume. În martie 2020 compania a prezentat, în premieră, Dacia Spring, un model 100 % electric.

La această dată, Dacia, care este cea mai mare companie din ţară cu o cifră de afaceri de 5,2 miliarde euro în 2019 şi cel mai important exportator cu o contribuţie majoră la PIB-ul României, produce la Mioveni circa 350.000 de autoturisme pe an, la care se adaugă peste 500.000 de motoare şi tot atâtea cutii de viteze, modelele sale fiind vândute în 44 de ţări de pe patru continente.

   Constantin PAŞOL 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *