Mass-media și teatrele de operațiuni ideologice

În pline dezbateri despre rolul propagandei ruse în rezultatul alegerilor din SUA, o parte a opiniei publice și a specialiștilor fac un apel la memorie, mai precis la momentele în care politica SUA în materie a cel puțin similară.
SUA nu sunt deloc străine de operațiunile politice prin intermediul mass-media. Posturile Voice of America și Radio Europa Liberă sunt repere majore într-o rețea de transmisiuni tv și radio care se întinde în 100 de țări. Bugetul acestei rețele este de 685 de milioane de dolari pe an și vine de la Departamentul de Stat al SUA, după ce în prealabil este aprobat de către Congres. Așadar, o finanțare din partea statului pentru mass-media americane din afara teritoriului țării.
Câteva exemple sunt edificatoare mai ales din perspctiva rolului pe care l-au avut în diverse perioade istorice și a faptului că au ajuns purtătoare de drapel al democrației în timpuri și state care stăteau fără șansă sub „bocancii” dictaturilor. Voice of America și-a început transmisiunile în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, din motive limpezi: contracararea propagandei naziste. Ulterior, Radio Europa Liberă și Radio Liberty au făcut parte din arsenalul așa-numitului „război psihologic” dintre vestul capitalist și estul comunist. Potrivit presei internaționale, CIA era cât se poate de implicată, deopotrivă material și… uman, în proiectele acestor posturi de radio. Odată relevată legătura, aceasta a încetat, în anii 1970. „Când privim înapoi la perioada Războiului Rece, aceste două posturi de radio au jucat un rol foarte important în legătura cu lumea democratică, lucru atestat de liderii care au urmat căderii regimurilor comuniste”, punctează istoricul Arch Puddington. Nimic mai adevărat; și foarte mulți români ascultau clandestin aceste posturi de radio în anii de comunism.
Pe cât de real și pe larg recunoscut este faptul că aceste posturi au constituit piloni ai jurnalismului liber în state în care nu exista așa ceva, pe atât de concretă rămâne și astăzi susținerea din partea SUA acordată răspândirii ideologiei americane. „Suntem jurnaliști și cred că răspândim valorile americane prin propagarea elementelor de bază care sunt importante pentru America”, sintetizează Amanda Bennett, director al postului Voice of America. „În condițiile în care bugetul acestor instituții vine de la stat, jurnalismul care se face acolo susține, totuși, suportul, solidaritatea și o conformitate ideologică cu politica externă a Statelor Unite”, argumentează, pe de altă parte, Hamid Dabashi, profesor la Universitatea Columbia.
La fel ca în mai toate deceniile secolului trecut, și în zorii mileniului III coloșii lumii, SUA și Rusia, „își marchează teritoriile” inclusiv prin intermediul mass-media. În completarea tabloului general, în aceste teatre de operațiuni ideologice în care „luptă” și mijloacele clasice de comunicare sunt prezente, prin extensie, cam toate țările lumii.

R.I.

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.