" /> În toate țările, jurnaliștii resimt presiunile schimbărilor financiare, politice și sociale asupra conținutului materialelor | Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România
default-logo

În toate țările, jurnaliștii resimt presiunile schimbărilor financiare, politice și sociale asupra conținutului materialelor

Lansată de Ethical Journalism Network (EJN) și susținută de Fundația Evens, inițiativa Building Trust in Journalism a abordat provocările cu care se confruntă mass-media în Europa Centrală de Est. „Ca organizație care sprijină etica mass-media din întreaga lume, am vrut să îndreptăm atenția asupra țărilor Vișegrad și Europa Centrală de Est (ECE), pentru a explora modul în care mass-media s-au dezvoltat în anii post-comunism. Am vrut să intrăm pe teren și să întâlnim jurnalişti din toate mediile și platformele, pentru a ne face o idee despre principalele provocări cu care se confruntă. În epoca imediat postcomunistă a existat o șansă în această parte a Europei pentru mai mult pluralism în mass-media, dar aceasta pare să fi regresat. Am vrut să înțelegem cum acest lucru a afectat principiile jurnalistice de bază – adevăr și acuratețe, independență, corectitudine și imparțialitate, umanitate și responsabilitate.”, susține Chris Elliott, fost editor la „The Guardian”.
Principalele constatări ale cercetării variază, dar în toate țările jurnaliștii resimt presiunile schimbărilor financiare, politice și sociale asupra conținutului materialelor. În timp ce mulți jurnaliști se confruntă cu aceleași probleme la nivel global, în ECE pare să fie mai accentuat acest aspect, în sensul de impact asupra practicii. „Atât Ungaria, cât și Polonia au guverne autoritare și încearcă să impună această autoritate mass-media în mai multe moduri. În primul rând, asigurându-se că personalul de la radiodifuzorii publici sprijină guvernul, deseori, concediindu-i pe cei vechi și asigurându-se că înlocuitorii sunt la curent cu direcția. În al doilea rând, prin canalizarea publicității de stat către mass-media obediente și, în sfârșit, prin asigurarea în unele cazuri că mass-media independente sunt cumpărate de oameni de afaceri bogați, cu legături cu guvernul”, adaugă Elliott.
În Cehia, radiodifuzorul public a reușit să rămână independent de stat și acest lucru pare să arate că audiența are o mai mare încredere în platformele publice de media. Iar în Slovacia, uciderea jurnalistului Ján Kuciak și a iubitei sale Martina Kušnírová în 2018 a reunit de fapt comunitatea jurnaliștilor. Kuciak investiga acuzațiile de corupție înainte de a fi ucis, iar jurnalismul de investigație a fost consolidat în țară de la uciderea sa, a relevat cercetarea. „Jurnalismul se află sub o presiune enormă, deoarece căutăm să creăm un nou model comercial care să-l înlocuiască pe cel vechi, de vânzări de coperți și publicitate. În Occident există noi formate de publicitate, o creștere mare a conținutului plătit, cu agenții de publicitate care fac eforturi ca acestea din urmă să semene din ce în ce mai mult cu știrile. În Est există exemple de știri plătite și, desigur, presiuni politice uriașe pentru a susține o linie guvernamentală sau publicitatea de stat pierdută.
Atât în Est, cât și în Vest există un stil independent, mai nou, de finanțare, bazat pe calitatea de membru, abonamente și donații. Oamenii încep să creadă că, dacă este firesc să plătești pentru televiziunea prin cablu, merită dată o sumă mică pentru a sprijini jurnalismul etic independent”, conchide Elliott. (R.I.)

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.