◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro27.04.2024

Bienala Națională de Artă Decorativă. Poveste de citit pe simeze

 … sau, mai bine zis, prilej de admirat un univers cromatic armonios și viu, aflat într-o amplă desfășurare pe simezele și în sălile de expoziții ale Muzeului Țării Crișurilor și ale Galeriei de artă Reperaj, din Cetatea Oradea. O extensie neobișnuită a artei, dincolo de limitele spațiului standard, generată de o participare extraordinară a artiștilor orădeni și din alte orașe ale țării: București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Satu Mare. Precum și a și a unor invitați de marcă, la o manifestare culturală de anvergură BIENALA  NAȚIONALĂ DE ARTĂ DECORATIVĂ – ARTEFECT, Oradea, 2022. Răspuns relevant și ofertant la invitația organizatorilor – Adina Rențea, Curatorul expoziției, Daniela Frumușeanu și Mihai Moldovanu, toți trei din București și doi importanți artiști orădeni, prezenți și ei cu lucrări reprezentative în expoziție. Dedicați vocației lor, dar și vieții cetății, prin implicare și acțiuni de voluntariat. E vorba de Mihaela Tătulescu și Radu Tîrnovean. Inițiativa, strădaniile echipei și ale colaboratorilor au făcut posibilă lansarea unui asemenea eveniment, în plină vară, ca să evidențieze, să amplifice și să  îmbogățească prin calitatea actului artistic și prin diversitate, viața culturală a urbei și nu numai.

O sută cincizeci de artiști, aflați la început de drum, ori în plină maturitate creatoare: Suzana Fântânariu, Epaminonda Tiotiu, Marta Jakobovits, Kerekes Gongyi , Ujvarossy Lazlo, Corina  Horvath- Bugnariu, Arina Ailincăi, Gabriela Diana  Bohnstedt Gavrilaș, Adrian și Claudia Peter, Ion Tămâian, Mihai Moldovanu, Daniela Frumușeanu, Jorge Mafu, George Sorin Purcaru, Cristina Iliescu, Cela Neamțu, Zoie Vida Porumb, Ileana Horoba Danci, Ana Raveca Brânzaș, Gavril Smicală, Traian Ștefan Boicescu, Corina Baciu, Csata Hermina, Gheorghe Zaharia, Anca Pia Rusan și mulți alții, extrem de interesanți, sunt prezenți în expoziție cu lucrări ce reușesc să creeze un dialog și un ansamblu cromatic echilibrat. O simfonie colorată, un caleidoscop de forme și geometrii, mai mult sau mai puțin convenționale ce scot în evidență un potențial artistic impresionant.

Expoziția, în integralitatea sa, surprinde prin valoare și experiment, etalând creații de o uimitoare diversitate,  originalitate și numeroase tehnici de realizare. Arta decorativă este valorizată ,aici, din perspectiva esteticului, în proporție mai mare decât din aceea a funcției sale ambientale. E un univers în schimbare chiar dacă, în esență, materialele rămân cele tradiționale: lut, fier, cupru, lemn, in, cânepă, bumbac, lână, sticlă, hârtie, marmură, porțelan, gresie, ceramică, mătase. La care se adaugă unele noi,  inovative, cum este plasticul prelucrat. Și, în mod surprinzător rugina, care produce  nebănuite efecte în plan estetic,  dacă este aplicată pe un suport textil.

Întoarcerea artiștilor la obârșii, prin reinterpretarea tradiției și a miturilor, are ca efect simplitatea și eleganța formelor, armoniile  coloristice discrete, ori tari, care înseninează clipa. Textilele sunt în plină expansiune și ocupă o însemnată parte din suprafața expoziției. Fie că sunt pur și simplu afișate pe simeze, fie că sunt plasate și protejate în vitrine imense de sticlă, asemeni unor uriașe bijuterii, fiind liantul între țesătura tradițională, broderie și tapiserie, ele degajă eleganță și sobrietate. Iar dantela bunicii reintră in contemporaneitate într-o formulă înnobilată și colorată. Artiștii apelează, de regulă, la tehnici mixte, pentru a transpune, în concret, conceptul și ideile creative. Predomină colajul textil, modelajul, desenul-colaj, pictura pe sticlă, glazurile, arderea, modelajul. Dar și tehnica de fuzionare a sticlei, având ca rezultat lucrări originale și spectaculoase din această materie versatilă și fascinantă, în Anul Internațional al Sticlei. Apoi, printul digital, haute-lisse, serigrafia, tuffing.

O comunitate de artiști inspirați și versatili, reuniți într-un spectacol vizual grandios, obligați să se adapteze nu doar regulilor de bază, ci și  curentelor și noilor cerințe impuse de fenomenul globalizării, configurează un climat estetic remarcabil, cu compoziții ce degajă un aer de seninătate ori încrâncenare. Și nu e deloc o întâmplare. Mai mult ca în orice alt gen, arta decorativă trădează cel mai ușor relația dintre artist și materia pe care își proiectează ideile și visul. De regulă, o relație plină de tandrețe și chiar de iubire pasională. Iar mesajul nu poate fi decât unul pe măsură.

Maria Vesa Aursulesei

Albume Foto- Mihaela Tătulescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *