default-logo

EDUCAȚIA

EDUCAȚIA

Scrisoare deschisă adresată Președintelui României, Premierului și Ministrului Educației și Cercetării.

Educația este de departe principala pârghie care poate asigura progresul României, astfel încât efortul principal trebuie canalizat în această direcție. Pornind de la faptul că actuala stare a sistemului educațional și de cercetare din țara noastră este cu totul nesatisfăcător, plasându-ne pe un loc rușinos în cadrul Uniunii Europene, considerăm necesară adoptarea fără întârziere a unor măsuri energice la nivelul tuturor structurilor și etapelor de formare a noilor generații.

  1. Prin numărul foarte redus de creșe și grădinițe ne plasăm în coada Europei. Unități puține, acces greoi, lungi liste de așteptare, ceea ce blochează o importantă forță de muncă. Sub aspect educațional, această etapă a vieții este extrem de importantă. Este imperios necesară înființarea masivă de creșe și grădinițe de stat, dar și alocarea unor fonduri către creșele private, cu acoperirea parțială a costurilor, ceea ce ar ușura sarcina financiară a părinților. 
  2. Susținerea rețelei școlare primare si gimnaziale în localitățile mici, cu reducerea numărului de elevi din clasă, pentru a evita pe cât posibil deplasarea copiilor spre alte localități. Școala cât mai aproape de casă. Favorizarea accesului în școală pentru copiii cu disabilități. 

Deoarece starea danturii  este o condiție esențială pentru sănătatea generală, iar la noi igiena dentară este mult deficitară, propunem asigurarea fiecărui elev cu periuță de dinți și pastă dentară CRISTAL, a cărei calitate nu este cu nimic inferioară celor atât de masiv importate.

  1. Atractivitatea școlii este nesatisfăcătoare, de unde și rata ridicată a abandonului școlar și performanțele slabe. Producem un mare număr de semianalfabeți (funcțional).  

Propunem intensificarea activităților din finalul săptămânii: muzică (procurare de instrumente muzicale, profesori pregătiți), arte frumoase, lecții de prim ajutor, întâlniri (elevii mai mari) cu scriitori (discuții, lecturi de povestiri și povești), vizitare de muzee de artă și istorie, activități sportive, bricolaj, ecologie, civism și politică, excursii  etc. La noi, majoritatea școlilor nu au nici o activitate în weekend, în contrast cu țări ca SUA, Germnaia, Franța, China, Spania, italia etc etc. Familiile cu copii din aceste țări nu sunt atrase să revină în România. Dimpotrivă, mulți elevi și mai cu seamă studenți se îndreaptă către învățământul din străinătate, cu toate sacrificiile implicate.

  1. La nivelul universitar sunt necesare măsuri cât se poate de energice, mai ales că că acestea nu implică suplimentare de cheltuieli, dimpotrivă. Este vorba de un proces de asanare prin voință politică. Măsuri necesare: 
  1. Cei care au comis plagiat sau fraudă științifică, pe lângă anularea titlului de doctor și restituirea sumelor încasate necuvenit, pierd poziția de conducător de doctorate, se exclud din comisiile de atestare a unui rang profesional (ex. Primariatul în cazul medicinei) precum și din corpul universitar. Pe lângă pensionarea celor care au atins limita de vârstă, se asigură astfel o primenire sănătoasă a cadrelor universitare. 
  2. Reanalizarea dosarelor de concurs fraudate grosolan, care zac în sertarele Comisiilor de Etică ale Universităților și Ministerului Educației. Ca și falsificarea diplomelor și titlurilor, astfel de fraude nu sunt perisabile.    Este necesară înființarea unei Comisii speciale profilată pe secțiuni. România este singura țară din lume în care FRAUDA ȘTIINȚIFICĂ este trecută sub tăcere, ceea ce impietează profund asura activității de cercetare științifică. 
  3. Stimularea promovării meritocratice în cadrul universităților și atragerea cadrelor de mare valoare care, plecate din țară îndeosebi din cauza corupției din acest mediu, ar dori să revină chiar dacă ar pierde poziții deosebit de înalte dobândite în universitățile din afară. Să nu uităm că întreaga universitate românească de medicină de la noi a fost fondată de astfel de personalități. Carol Davila a învățat aici limba română. Exemplul său ar fi de urmat. 
  4. În Romania au fost înființate o serie de așa zise academii , altele decât Academia Română care are toată îndreptățirea, acestea având ca element de originalitate în plan mondial faptul că fiecare membru primește de la stat o consistentă indemnizație pentru nimic. Toate aceste fonduri bugetivore ar trebui dirijate către programe de ceercetare, ceea ce le-ar justifica existența. Ca primă măsură, ar trebui însă eliminați din aceste academii toți plagiatorii, falsificatorii de dosare de concurs, cei care au comis fraudă științifică și alte fapte incompatibile cu statutul cadrelor universitare, cum ar fi falsificarea notelor din cataloagele de examen. Evident, cu obigația restituirii sumelor necuvenit încasate.  

În concluzie, este imperios necesară adoptarea unui program energic de măsuri menite să redreseze ansamblul sistemului românesc actual de educație și cercetare prin combaterea imposturii și corupției. 

Conf. Dr. Corneliu D Zeana

Președinte fondator al Mișcării Europene Secțiunea Națională Română (1990)

Președinte fondator al Asociației Europene a Cadrelor Didactice secțiunea România (1990)

În ambele organizații amintite am fost ales în Comitetul Director Internațional pe durata unui mandat. 

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*