◂ UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ● ÎMPREUNĂ SCRIEM ISTORIA CLIPEI ● UZPR ▸

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

The Union of Professional Journalists of Romania www.uzpr.ro02.05.2024

Franța. Evoluții contradictorii

Bagheta de pâine franțuzească

Abilitățile și cultura artizanală a baghetei de pâine din Franța au fost înscrise pe Lista reprezentativă a patrimoniului cultural imaterial al umanității, la începutul lunii decembrie 2022, a anunțat UNESCO, care a notat că bagheta este „tipul de pâine cel mai apreciat și consumat în Franța pe tot parcursul anului”(La baguette de pain française inscrite au patrimoine culturel immatériel de l’humanité | ONU Info (un.org), postat pe 30 noiembrie 2022): procesul tradițional de fabricație include mai multe etape: dozarea și cântărirea ingredientelor, frământarea, fermentarea, împărțirea, relaxarea, modelarea manuală, fermentarea, scarificarea (semnătura brutarului) și gătirea. Bagheta se deosebește de alte pâini pentru că este formată din doar patru ingrediente (făină, apă, sare, drojdie și/sau aluat) din care fiecare brutar obține un produs unic.

„Bagheta implică know-how și tehnici specifice: se coace pe tot parcursul zilei în loturi mici, iar rezultatul variază în funcție de temperatură și umiditate. Ea generează modele de consum și practici sociale care o diferențiază de alte pâini: o achiziție zilnică la originea vizitelor regulate la brutării; o formă lungă care necesită afișări specifice. Prospețimea și moliciunea sa oferă o experiență senzorială specială”, a subliniat UNESCO, menționând și că bagheta este consumată în diferite contexte, inclusiv în timpul meselor în familie, în restaurante și în cantine. Procesul de fabricație se transmite în principal printr-o formare alternantă între o școală și o brutărie. Această învățare permite viitorilor brutari să dobândească cunoștințele necesare despre ingrediente, instrumente și metode.

 

Buget 2023 fără aprobarea Parlamentului!

Pe 20 octombrie 2022, premierul francez Elisabeth Borne a anunțat că partea de venituri a bugetului francez pentru 2023 va fi adoptată fără votul deputaților, din cauza luptelor politice interne și a lipsei de consens (Bugetul Franței pe 2023 ar urma să fie adoptat fără votul Parlamentului (cursdeguvernare.ro). Premierul a anunțat activarea articolului 49.3 din Constituție, care permite ca un text să fie considerat adoptat fără votul deputaților, pentru prima parte a proiectului de buget (veniturile statului). D-na Borne și-a justificat decizia spunând că „totul indică că nu vom respecta termenele […] și, mai presus de toate, opoziția și-a reafirmat dorința de a respinge textul.”– corectat, chiar – în urma dezbaterilor din ultimele zile”, a insistat ea. Din cele 117 amendamente depuse, 98 au fost formulate de majoritate. Nici un amendament din partea extremei drepte (Rassemblement National a lui Marine Le Pen) și a stângii radicale (La France Insoumise a lui Melenchon) nu a fost aprobat în versiunea finală a textului. Potrivit premierului, textul este un compromis: „fără majorare a taxelor, fără creștere a deficitului”. În ceea ce privește deficitul public francez, guvernul îl estimează la 5% din PIB pentru anul 2023, cu mult peste nivelurile stabilite de Pactul de Stabilitate și Creștere.

Adunarea Națională poate respinge textul doar dacă majoritatea absolută a deputaților adoptă o moțiune de cenzură – pentru care e nevoie de puțin 289 de voturi. Stânga are doar 151 de membri în Adunarea Națională, iar extrema dreaptă are 89. Dreapta (62 de membri) nu va vota în favoarea niciunei moțiuni. De asemenea, stânga și extrema dreaptă au indicat că nu își vor vota reciproc moțiunile: această „adoptare fără vot” se referă, pentru moment, doar la prima parte din legea bugetului, respectiv veniturile. Analiștii se așteaptă ca și cheltuielile și bugetul asigurărilor sociale să aibă o soartă similară.

 

Societate mixtă Renault-Gelly

Decizia grupului francez Renault SA de a-şi combina activele din domeniul motoarelor cu combustie cu cele ale grupului chinez Geely este un nou success după fuziunea cu Volvo, pe orbita lui Li Shufu, un miliardar chinez care a devenit un jucător important în procesul de restructurare a industriei auto europene pentru era vehiculelor electrice (vezi https://www.stiripesurse.ro/china-isi-consolideaza-prezenta-in-europa-chinezii-de-la-geely-isi-combina-activele-cu-renault_2646090.html, postat pe 9 noiembrie 2022): Renault şi Geely Holding Group, care la începutul lui 2022 au înfiinţat societatea mixtă Aurobay împreună cu constructorul suedez Volvo Car AB, au creat o nouă societate mixtă cu venituri de 15 miliarde de euro, numită Horse, deţinută în mod egal, care va furniza motoare pe combustie şi tehnologie hibridă brandurilor pe care le deţin, precum şi altor companii auto.

Tranzacţia cu Renault se adaugă unui şir de întreprinderi auto pe care Geely le are în Europa, care deţine de asemenea pachete de acţiuni la Aston Martin Lagonda Ltd., Mercedes-Benz AG şi marca Lotus. Constructorii auto au început să îşi restructureze afacerile pentru a ţine pasul cu schimbările de amploare generate de tranziţia la vehiculele electrice şi un număr din ce în ce mai mare de producători au decis să îşi separe diviziile de vehicule electrice de cele care produc vehicule cu motoare pe combustie. Chiar dacă vânzările de vehicule electrice sunt în creştere puternică, automobilele echipate cu motoare pe combustie vor continua să fie vândute timp de mai mulţi ani.

Există însă unele obstacole care stau în calea societăţii mixte Geely-Renault: partajarea tehnologiei în domeniul vehiculelor electrice, dar şi în zone precum propulsoarele hibride şi sistemele de siguranţă. Există unele riscuri pentru directorul general de la Renault, Luca de Meo, de a combina operaţiunile din domeniul motoarelor cu combustie cu cele ale Geely şi de a obţine asigurări că tehnologiile importante sunt protejate indiferent de acordul încheiat cu constructorul chinez.

 

Emilian M. Dobrescu / UZPR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *