default-logo

Noile reguli europene pentru reglementarea digitală „vor forța giganții tehnologiei să pună interesul public înaintea profitului”

Noile reguli europene pentru conținut, Digital Markets Act (DMA) și Digital Services Act (DSA) sunt „poate cele mai importante două texte din istoria reglementării digitale”, susține fostul secretar de stat francez Cédric O. Frances Haugen, avertizorul de integritate care a dezvăluit zeci de mii de documente interne ale Facebook în 2021, s-a alăturat, de asemenea, parlamentarilor de la Bruxelles, pentru a le transmite „felicitările din inimă” pentru DSA, relatează EURACTIV. „Va fi primul instrument care creează un set de obligații pentru giganții platformelor tehnologice, care le va forța să evalueze și să atenueze în mod corespunzător daunele pe care produsele lor le pot provoca, deoarece tehnologia se mișcă incredibil de rapid și va continua să se miște și mai repede. Platformele vor avea acum stimulente pentru a-și pune utilizatorii în prim-plan atunci când vor avea de ales între strategiile de maximizare a profitului și interesul public”, consideră Haugen.
Reprezentanții țărilor membre UE și cei ai Parlamentului European au ajuns recent la un acord privind regulile pe care Alphabet (Google), Meta (Facebook) și alte platforme online trebuie să le respecte pentru a preveni postarea conținutului ilegal.
Legea privind serviciile digitale (DSA) este cel de-al doilea capitol al strategiei comisarului european Margrethe Vestager, de a ține în frâu Google, Facebook și alți coloși americani din domeniul tehnologiei, potrivit Reuters. Vestager a câștigat sprijinul celor 27 de țări UE și al parlamentarilor pentru regulile Digital Markets Act (DMA), care ar putea forța Google, Amazon, Apple, Meta și Microsoft să-și schimbe practicile de afaceri de bază în Europa. „Avem un acord privind DSA: Legea privind serviciile digitale se va asigura că ceea ce este ilegal offline este, de asemenea, văzut și tratat ca fiind ilegal online”, a scris Margrethe Vestager, pe o rețea de socializare. Google, Meta și alte mari platforme online vor trebui să acționeze pentru a-și proteja mai bine utilizatorii. „Europa a arătat clar că nu pot acționa ca insule digitale independente”, consideră eurodeputata Dita Charanzova.
În conformitate cu noile reglementări DSA, companiile riscă amenzi de până la 6% din cifra de afaceri globală pentru încălcarea normelor, în timp ce în cazul unor încălcări repetate li s-ar putea interzice să facă afaceri în UE. Noile norme interzic publicitatea orientată către copii sau bazată pe date sensibile, precum religia, sexul, rasa și opiniile politice. Vor fi interzise și „dark pattern-urile”, tacticile care induc oamenii în eroare și îi determină să furnizeze date personale companiilor online.
Companiile vor trebui să plătească o taxă anuală de până la 0,05% din veniturile anuale la nivel mondial pentru a acoperi costurile de monitorizare a conformității lor. În același timp, însă, au fost criticate scutirile de care beneficiază companiile mijlocii. „Sub presiunea conservatorilor, a fost integrată o regulă de excepție pentru companiile mijlocii – aceasta este o greșeală. Din cauza numărului mare de companii care se încadrează în această definiție în sectorul digital, excepția este ca o portiță”, atrage atenția eurodeputatul Martin Schirdewan.
Noile reguli europene referitoare la conținutul online vor intra în vigoare în 2024.

Despre autor

Lasă un răspuns

*