default-logo

Aliații guvernului Ungariei și investițiile în instituțiile media din afara țării. Acum: Serbia

Un aliat apropiat al lui Viktor Orbán se numără printre cei care licitează pentru licențe TV naționale în Serbia. Licitația a început pentru patru licențe de difuzare TV, stabilite pentru alocarea finală de către Autoritatea de Reglementare pentru Media Electronice (REM) din Serbia în luna august. Printre cei care se pare că s-au alăturat procesului de licitație până acum se numără Lőrinc Mészáros, un om de afaceri maghiar și prieten apropiat al președintelui Viktor Orbán. Implicarea lui Mészáros semnalează o potențială extindere a unui model observat în ultimul deceniu, în care aliații guvernului Ungariei au investit semnificativ în instituțiile media din afara țării, inclusiv în România și Macedonia de Nord, extinzând un model de „captură media” care a crescut pe plan intern până la alarma susținătorilor libertății presei, relatează EURACTIV.
Organizațiile societății civile axate pe mass-media au început deja să lanseze cereri pentru deschidere în procesul de alocare a licențelor, ca urmare a preocupărilor ridicate în Raportul de răspuns rapid al libertății mass-media din 2021, care a descris REM al Serbiei drept un organism „foarte politizat și ineficient”. Într-o scrisoare publică, mai multe organizații de presă europene de mare profil au cerut organismului „să asigure un proces de licitație echitabil și transparent” pentru licențe, în conformitate cu legislația națională și standardele internaționale privind libertatea de exprimare. Comisia Europeană a cerut, de asemenea, îmbunătățiri ale REM, subliniind, într-un raport din 2021 privind progresul Serbiei către aderarea la UE, că independența organizației ar trebui consolidată „pentru a-i permite să protejeze eficient pluralismul mass-media”.
Aceasta nu ar fi prima afacere media inclusă în activitățile de afaceri ale Mészáros, care în 2017 a achiziționat un pachet de 16,9% din Opimus, proprietarul Mediaworks, o mare companie media din Ungaria și editor al mai multor ziare influente. Investiția lui Mészáros în peisajul media din țară face parte din pleiada de publicații cumpărate de investitori asociați cu Orbán și Fidesz, partidul de guvernământ, din 2010, împreună cu un control mai strict al mass-media, reglementării acesteia și publicității de stat.
Într-un studiu publicat la începutul acestui an, Institutul Internațional de Presă a cartografiat influența capitalului maghiar în mass-media străine, constatând investiții și extinderi semnificative în Slovenia, România, Slovacia, Serbia și Macedonia de Nord, în special în zonele cu comunități minoritare maghiare și, prin urmare, potențiali votanți la alegerile din Ungaria.
Recent, Comisia Europeană a lansat proceduri judiciare împotriva Ungariei, în legătură cu decizia Consiliului mass-media de a respinge cererea de licență de difuzare a ultimului post de radio independent al țării, Klubrádió. (redacția UZPR)
Foto: pixabay.com

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*