default-logo

Sunt influencerii un nou tip de… jurnaliști?

Rețelele de socializare, cu valorile lor dinamice, capabilitățile de direcționare și nevoia nesățioasă de conținut creativ par la început să se încadreze bine în domeniul marketingului, dar reducerile bugetelor pentru știri au împins jurnaliştii instruiți online, estompând linia dintre influenceri și reporteri. Așadar, sunt influencerii un nou tip de jurnaliști?
Cândva aproape o etichetă batjocoritoare, influencer acum este o carieră legitimă și uneori profitabilă. Deși termenul ar putea părea nou, conceptul este la fel de vechi ca mass-media. Din epoca medievală se spunea că menestrelii retransmit povești (reale sau imaginare) în cântec, ceea ce i-a făcut atât istorici, cât și lideri de gândire ai timpului lor. Influencerii, atunci și acum, sunt oameni care și-au stabilit o audiență de adepți care au încredere în ei, indiferent de mediul pe care îl folosesc pentru a comunica. Pe de altă parte, și reporterii din ziare și prezentatorii de știri au fost persoane de încredere, care își făceau loc la micul dejun și la mesele de seară. Scopul relațiilor publice a fost de a stimula relațiile cu jurnaliştii care au influențat cititorii și telespectatorii. Influența a fost câștigată prin încrederea că reporterul a cercetat și a verificat ceea ce comunică. Dar starea actuală a rețelelor sociale și a știrilor de 24 de ore a diluat autoritatea știrilor tradiționale și a transferat o parte din acestea celebrităților. Unele tipuri de influență necesită acum doar ca personalitatea să aibă aprecieri (sau antipatii) pentru a inspira o reacție, scrie forbes.com.
Ușurința cu care rețelele de socializare permit cuiva să devină un influencer este departe de calea pe care jurnaliștii tradiționali au luat-o pentru a câștiga autoritate, inclusiv ani de pregătire în cadrul organizațiilor care erau administratori de încredere ai eticii și standardelor. PR a construit relații cu vocile de încredere ale mass-media pentru a câștiga atenția clienților, iar marketingul a cumpărat-o. Practicile au coexistat pașnic pentru că toți consumatorii au înțeles diferența. Astăzi, atât jurnaliștii, cât și specialiștii în rețelele sociale se trezesc „înotând în același iaz”.
În timpul apariției timpurii a rețelelor sociale, planificatorii media au transferat dolari de la canalele media tradiționale la influenceri individuali. Serviciile și tehnologia au fost dezvoltate rapid pentru a găsi și plăti factori de influență în conformitate cu modelele tradiționale media. Pe măsură ce impactul influencerilor a crescut, tehnologia care îi sprijină a devenit mai sofisticată – atât de mult, încât acum creatorii pot tranzacționa asupra influenței lor printr-un click pe un buton. Platformele de comerț electronic se pot conecta acum cu rețelele de influență pentru a permite transmiterea în direct și plățile produselor. Branduri mari recrutează propriile armate de influenceri, strategie care elimină complet intermediarii.
Cu noile atitudini față de influență și încredere, tehnologia leagă mărcile direct la consumatori, fără agenții de marketing sau PR ca intermediari.
Schimbul de bani pentru a atrage atenția a fost întotdeauna ceea ce a definit publicitatea și marketingul. Profesioniştii de PR au râvnit credibilitatea pe care o câştigau jurnaliştii care nu erau supuşi influenţei financiare. Linia de acum, mult mai puțin distinctivă, dintre jurnalism și marketing ne-a adus într-o epocă a „influenței” care este definită prin democratizarea procesului de distilare a adevărului din ficțiune.

Despre autor

Articole asemănătoare

Lasă un răspuns

*